Výstava Pařížané za okupace budí rozpaky

Paříž - Milenci na lavičce v Lucemburské zahradě, dámy na dostizích v Longchamps, dívky slunící se v Tuileries, ruch Hal, davy na Champs-Elysées jsou některá z témat fotografií vystavených nyní v Historické knihovně města Paříže. Výstava začala před třemi týdny, na nedostatek zájmu si nemusí stěžovat. Od první chvíle ale budí polemiku a nejnověji se ozval i autoritativní požadavek jejího uzavření. Pařížané, kteří jsou na ní vidět, jak jdou za svými běžnými starostmi či radostmi, jsou totiž Pařížané za okupace. Tak se také výstava jmenuje.

Autorem fotografií je André Zucca (1897-1973), který za války pracoval pro francouzské vydání německého propagandistického časopisu Signal. Po válce byl vyloučen z novinářské obce, taktak unikl trestnímu stíhání a dožil pod jiným jménem.

Fotografie jsou barevné, což byla tehdy vzácnost, ale Zucca měl jako spolupracovník Němců přístup ke kvalitnímu materiálu, takže si je mohl dovolit. Barva ovšem tehdy ještě vyžadovala prudké světlo, takže na všech fotografiích je Paříž zalita sluncem. To ještě zesiluje dojem, že válečná léta v Paříži byla skoro idyla, nebo aspoň že život běžel jako jindy.

Právě to na výstavě řadě lidí vadí. Nejsou tam žádné snímky front na jídlo, který prý přitom byly ustavičné, žádné fotografie ze zátahů na Židy, záběry plakátů oznamujících popravy, nic, co by aspoň naznačovalo německé represe. Je to pohled na Paříž, jaký si okupanti přáli, aby se o Paříži šířil.

Knihovna je si toho vědoma. Uvádí ale, že fotografie přesto představují cenné dědictví, které má nespornou historickou i uměleckou hodnotu. Je to prý prostě výsledek „velmi osobního přístupu“ fotografa k realitě, která ho obklopovala. Výstava také nijak neoplývá obvyklými panely, které by exponáty zasadily do historického kontextu. Jednou z jejích komisařek je dcera autora snímků.

Výstava už vzbudila kritické reakce části tisku. Podle nedělníku Le Journal du Dimanche po ní zůstává v ústech hořká, ne-li odporná pachuť, Libération psal o „kamíncích, které se dostávají do boty návštěvníka“. Pařížská radnice už také zastavila kampaň upoutávek na ni.

Teď zástupce starosty pro záležitosti kulturní Christophe Girard požaduje rovnou zastavení výstavy. Byla prý uspořádána bez vědomí radnice a radních, a i když „komisaři jsou nezávislí, muzea taky a my nemáme ve zvyku zasahovat, toto je nepřijatelné“. Z výstavy prý mu bylo „na zvracení“.

Polemická expozice je plánována až do 1. července.