Lucie Králová chystá film o českém scénografovi Svobodovi

Plzeň - Celovečerní dokument o Josefu Svobodovi (1920-2002), českém scénografovi proslaveném po celém světě, připravuje mladá česká režisérka Lucie Králová. Na projektu se s ní režisérsky podílí i vnuk slavného scénografa Jakub Hejna, střihač jejího nejnovějšího dokumentu Ztracená dovolená. Režisérka usiluje o zmapování života a díla ve všech rovinách, včetně zachycení kontextu doby.

„Ve světě je známý, udělal více než 750 inscenací. Spolupracovala s ním přední divadla a režiséři. Byl jedním ze spoluzakladatelů Laterny magiky, spoluautorem bruselské výstavy Expo z roku 1958,“ říká Králová. Přesto o Svobodovi v českém kontextu neexistuje žádný velký film kromě hodinového rozhovoru z cyklu Evropané.

Chystaný dokument má ukázat, jakou stopu po sobě umělec zanechal, co z jehodíla zůstalo živé, co je to „svobodovský mýtus“. „Pro nás je cenné, že Jakub do toho vnáší i osobní rovinu,“ dodává režisérka. Divákovi má dokument přiblížit i to, co znamená scénografie. 

„Od konce 60. let dělal velkou část podstatných inscenací v zahraničí, kam mohl jezdit. Budeme zkoumat, jak to bylo možné, jestli komunikoval s režimem,“ vysvětluje režisérka, jež vystudovala dokumentární tvorbu na FAMU.

Josef Svoboda začínal ve 40. letech v Divadle 5. května. Byl nejen scénografem, výtvarníkem, ale také vynálezcem, díky němu začala divadla pracovat i s novými technickými prvky. „Jako jeden z prvních například použil na jevišti laser. Vynalezl také světlo na principu světelné stěny, které je po celém světě známé pod jménem Svoboda,“ vysvětluje režisérka. Světelná krychle sestavená do řad dokáže na jevišti vytvořit speciální světelnou clonu, která navodí dojem zhmotnění světla.

„V jedné Vágnerovské inscenaci nechal zrodit jeviště - bylo v tom zrození světa i zrození divadla, toho divadla, díky němuž lze také světu rozumět,“ přibližuje režisérka.

Autoři připravují projekt v mezinárodní koprodukci, podílí se na něm i Česká televize. S největší pravděpodobností se snímek dostane do kin. Podle Králové je tým zatím na úplném začátku, práce na projektu budou trvat dva až tři roky a bude se natáčet i v Itálii, Francii, Německu, Belgii a USA.