Pražským hradem zněla novodobá světová premiéra Vivaldiho opery

Praha - Světová novodobá premiéra nedávno nalezené opery Antonia Vivaldiho Argippo se dnes večer konala ve Španělském sále Pražského hradu. Argippo je jedním z Vivaldiho vrcholných děl a pražské publikum operu poprvé slyšelo v roce 1730. Autor ji napsal právě pro Prahu a její provedení zde pravděpodobně i řídil. Dosud byla známa pouze z dobového tisku libreta uloženého v pražské Národní knihovně. Hudbu však muzikologové pokládali za ztracenou. Premiéra připomněla letošní 330. výročí Vivaldiho narození. Záštitu nad večerem ve Španělském sále převzala Livia Klausová a italský velvyslanec v ČR Fabio Pigliapoco.

Operu barokního skladatele nastudovali členové českokrumlovského souboru barokní hudby Hofmusici pod vedením cemballisty a dirigenta Ondřeje Macka. Ten partituru koncem roku 2006 objevil v knížecím soukromém archivu Thurn-Taxisů v bavorském Řezně a operu se svým souborem pro poloscénické provedení upravil. Příběh o lásce, žárlivosti, cti a mstě, postavený na záměně dvou princů, kteří se ucházejí o princeznu, zazněl v podání pěti sólistů, osmičlenného sboru, dvou dětí, představujících pážata, a 23 hudebníků.

V titulní roli se představila rakouská mezzosopranistka Astrid Monika Hoferová, která je stálou členkou salcburské opery. Dalšími sólisty byli sopranistka Jana Bínová Koucká, mezzosopranistka Pavla Štěpničková, sopranistka Barbora Sojková a barytonista Zdeněk Kapl. O režii, barokní gesta i pohyb pěvců se postarala Zuzana Vrbová.

Rekonstrukce opery, která má tři akty a trvá přes dvě hodiny, byla podle Macka náročná. Řezenský rukopis představoval více než dvě třetiny celého díla a umožnil mu rekonstrukci kompletní opery do co nejautentičtější podoby. Pro zbývající část využil hudbu z Vivaldiho děl, která vznikala v době uvedení Argippa.

Náklady na dnešní premiéru činily podle Macka 1,5 milionu korun. Rozpočet podpořili soukromí sponzoři, dotací přispěl pražský magistrát. Hofmusici jsou souborem mladých hudebníků specializujících se na interpretaci barokní hudby s použitím dobových nástrojů. Vznikl v Praze v roce 1991 a v polovině 90. let zahájil spolupráci s Nadací barokního divadla zámku Český Krumlov. Operu hodlá představit právě tam a na podzim ji uvést v Benátkách.