Jiří Kylián převzal v Benátkách Zlatého lva za celoživotní dílo

Benátky (Itálie) - Pražský rodák Jiří Kylián, světoznámý tanečník a choreograf, který je už léta kreativním duchem světoznámého Nizozemského tanečního divadla, převzal v úterý na benátském Mezinárodním festivalu současného tance Zlatého lva za celoživotní dílo.

Podle jedenašedesátiletého umělce byl konečně „tanec oficiálně přijat do rodiny veškerého umění“. Benátské bienále, které oceňuje vizuální umění již od konce 19. století, totiž zařadilo sekci tance až v roce 1999.
  
Šestý ročník přehlídky se letos koná od 14. do 29. června. Vloni získala cenu německá choreografka Pina Bauschová, o rok dříve Američanka finského původu Carolyn Carlsonová. Kylián ji převzal v benátském divadle Malibran.  

„Jiří Kylián dokázal se silou génia a přitom s grácií uvést na scénu svou vizi současného baletu. Jeho práce, klasické strukturou, moderní pokud jde o pohyb těla, současné vkusem a vysoce osobité co se týká estetické formy a nadto charakteristické pohybovou muzikálností, jsou příkladem čisté krásy a inteligence těla, jsou výsledkem skvělého pochopení člověka jako takového. Kylián dal svou kreativitu do služeb komunikace mezi lidmi,“ konstatuje prohlášení, jímž organizační výbor bienále zdůvodňuje, proč letošní Zlatý lev putuje českému tanečníkovi světového věhlasu a někdejšímu řediteli Nizozemského tanečního divadla.

Kylián odešel z rodného Československa v roce 1967 a přes angažmá ve stuttgartském baletu se dostal o šest let později do Nizozemského tanečního divadla (NDT, Nederlands Dans Theater), kde vytvořil přes 80 choreografií.

Jméno Jiřího Kyliána přestalo být v Čechách tabu až po roce 1989, i když už o rok dříve uvedl Pražský komorní balet jeho Večerní písně. V roce 1990 zřídil Kylián v Praze pobočku haagské nadace nesoucí jeho jméno. V Divadelním ústavu založil svou videotéku a řadu let hradil zahraniční stáže českých tanečníků a choreografů.

Kylián také věnoval autorská práva pro uvedení několika svých děl v Národním divadle - týkalo se to například choreografií Dítě a kouzla, Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Polní mše či Petite Mort. Některá svá díla choreograf svěřil také Pražskému komornímu baletu a pražské taneční konzervatoři.

NDT patří mezi přední světové taneční soubory už od svého vzniku v roce 1959. Ačkoli všichni tanečníci mají klasické taneční vzdělání, divadlo se věnuje na nejvyšší světové úrovni modernímu tanci. Z československých tanečníků prošli souborem například Václav Kuneš, Nataša Novotná a současný šéf baletu Slovenského národního divadla Mário  Radačovský. Naposledy se soubor v Praze představil loni na podzim se třemi choreografiemi v provedení souboru NDT II, tanečníků do 22 let.