Velký úspěch českého designéra v Římě

Řím - V prestižní římské galerii Driade se představil Čech, jeden ze zakladatelů skupiny Atika - akad. arch. Bohuslav Horák. V dobách, kdy se na konci osmdesátých let Atika prvně prezentovala a kdy působila na "unavené a šedé" domácí nábytkové scéně jako zjevení, se o Bodovi (jak bývá familiárně označován), mluvilo jako o bohem nadaném tvůrci.

Každý z jeho návrhů, především u sedacího nábytku, vyzařoval vedle profesního řemeslného perfekcionismu (v dokonalém zpracování a kombinacích kovu, kůže, dřeva, skla) silnou autorovu senzibilitu.  Nostalgické a romantické vzpomínky na dětství a prostředí, v němž vyrůstal, se jemně mísily s fantazií a něhou. Jeho práce aktivují dodnes činnost všech lidských smyslů - vedle zraku a hmatu vzbuzují čichové a sluchové vzpomínky na doby a situace, jež se nevrátí.

Není divu, že si Bohuslava Horáka ke spolupráci vybrala známá německá firma Anthologie Quartett, která ho představuje na významných veletrzích a výstavách po celém světě. Ačkoliv designér žije v poklidu českého městečka Holice a domácí média se nepředhánějí v tom, aby o jeho úspěších informovala, v zahraničí ho oslovují významné osobnosti, aby pro ně navrhoval nábytek, interiéry, domy a zahrady.

Sám majitel firmy Anthologie Quartet, německý producent Rainer Krause, zastupující více než osmdesát předních světových designérů, svěřil Bohuslavu Horákovi návrh letního domu u jezera Dümmer v německé lázeňské oblasti nedaleko Bad Essenu. Vedle architektury domu a jeho interiéru navrhoval také veškeré vnitřní zařízení.

Letošní výstava Sen o aleji (Alley Dream) v římské galerii Driade vznikla k patnáctiletému výročí spolupráce autora s Anthologií Quartett. Mapuje tři autorovy projekty - Metal Garden (1999-2002), Reflection (2003-2006) a Alley Dream (2007-2008). 

Úvodní slovo autora k výstavě vystihuje, jaké objekty se na ni představují: „Už zase se vracím ve vzpomínkách k tomu pocitu procházet alejí globozních javorů lemujících cestu k budově školy. Jejich mohutné koruny vytvářejí tajemný tunel, podobný románské klenbě. Každé jaro v nich stovky chroustů nachází svůj úkryt, poznávám je podle jejich charakteristického pachu. Ještě jednou zažít ten pocit, rozběhnout se, vyskočit a dotknout se javorových listů. Jen ještě jednou se smět ohlédnout a na konci tunelu vidět to zvláštní světlo, které tě přitahuje svou nadějí.“

Vystavovat v prestižní galerii Driade se zatím podařilo málokomu z českých designérů. V nádherném showroomu nedaleko od opery La Scala, tedy v Miláně, téměř naproti domu Casa Armani, je sklo a porcelán Bořka Šípka. V Driade se chlubí tím, že ho kdysi „objevili“ (tehdy společně s Phillipem Starckem) a Bořek Šípek sám na některé z přednášek předváděl svou první prezentaci v Driade.