Lidická tragédie získá filmovou podobu v režii Alice Nellis

Praha - Jedna z nejtragičtějších a nejvýznamnějších událostí v českých dějinách se dočká filmového zpracování. Snímek s názvem Lidice podle scénáře Zdeňka Mahlera se začne točit na podzim příštího roku. Původní americká produkce se snímku vzdala z důvodu organizačních problémů, zajímavého materiálu se ujali čeští tvůrci a doporučili k realizaci lidických událostí nadějnou Alici Nellis. Divákům se film představí na podzim 2009.

Spisovatel, pedagog a publicista vytvořil ve svém díle nazvaném Nocturno zvláštní směs faktických událostí a nadčasové symboliky. Jeho scénář nemá splňovat kritéria objektivního vylíčení událostí či prostého dokumentu. „Jde o žánr, který je v anglo-americkém světě naprosto běžný, tzv. faction - spojení faktů a fikce,“ prozradil v Dobrém ránu s ČT autor scénáře. „Snahou mé práce bylo, aby měl divák možnost ztotožnění s příběhem. S faktickým dokumentem se těžko ztotožníte,“ dodal Mahler.

V původně plánovaném projektu v americké produkci se ztvárnění Mahlerova příběhu měla zhostit polsko-americká režisérka Agnieszka Hollandová. „Sama několikrát přiletěla do Čech, velmi jsme si rozuměli. Agnieszka velmi rychle pochopila smysl příběhu,“ vzpomíná Zdeněk Mahler. Později se produkční tým rozpadl, dalším problémem se ukázalo být financování filmařky, Mahler však změny režisérského postu nikterak nelituje. Považuje Alici Nellis za velmi talentovanou osobu a výhodu vidí v jejím mladém věku. „Z mého pohledu se obracím k lidem více generací. Alice však přes své mládí promlouvá právě k publiku, na kterém záleží“.

Režisérka hodlá ve snímku zdůraznit především milostné motivy. Podle charakteristiky samotného Mahlera jde o příběh muže, který spáchá malý zločin, a poté unikne hrozné tragédii. Své trauma si s sebou nese v mysli po dlouhá desetiletí.

Známý spisovatel, který byl v době likvidace Lidic na prahu dospělého života, se snažil svým scénářem postihnout především dobu před samotnou tragédií. „Těžiště mého filmu postihuje každodenní život v Lidicích. Byla to neuvěřitelně zajímavá vesnice s unikátními lidmi i osudy. Chtěl jsem se vyhnout devalvaci lidské smrti, která se v dnešních filmech tak často objevuje,“ dodal Mahler.