Královský letohrádek patří třem sochařkám 60. let

Praha - V Letohrádku královny Anny jsou poprvé pohromadě vystavena díla tří významných představitelek moderního sochařství 60. let - Věry Janouškové, Evy Kmentové a umělkyně polského původu Aliny Szapocznikow. Sochařky spojuje studium v jednom ateliéru na VŠUP, výstava je však zaměřena na jejich pozdější, zralou tvorbu. Expozice nazvaná Tři sochařky bude přístupná od zítřka do 2. listopadu.

Celkem 88 soch je rozmístěno ve třech sálech, které zachycují podstatu jednotlivých období. „Výstava je tak velmi zajímavá a vizuálně přitažlivá,“ říká autorka expozice Adriana Primusová, která na instalaci spolupracovala s architektem Emilem Zavadilem.

Výstava je již třetí v rámci projektu Figura 20, který začal na Pražském hradě před třemi lety. „Letohrádek si o sochy sám říkal, je to krásný prostor s velmi starou sochařskou tradicí,“ říká Kateřina Horníčková ze Správy Pražského hradu a vysvětluje, že smyslem projektu je vyjádřit se k tvrzení, že figurální socha je ve 2. polovině 20. století mrtva. 

Janoušková (nar. 1922), Kmentová (1928-1980) a Szapocznikow (1926-1973) se sešly ve 40. letech na pražské VŠUP v ateliéru prof. Josefa Wagnera, z něhož vyšlo mnoho uznávaných umělců. Szapocznikow posléze odešla do Francie. „Na výstavě jsou zralá díla, zajímalo mě, jak se tvorba umělkyň konfrontuje,“ říká Primusová.

Podle autorky výstava vychází z figurace, je zde k vidění strukturální abstrakce, tělesnost, téma identity nebo inspirace primitivními kulturami v případě Věry Janouškové. Po zkraje klasických materiálech - sádře a bronzu - se objevují experimentální materiály jako polyester, polyuretan nebo smalt.

Výstavu uspořádala Správa Pražského hradu ve spolupráci s Polským institutem v Praze, většina děl polské autorky pochází ze sbírky jejího syna žijícího v Paříži.