Sólisté Národního divadla reprezentovali na Tchaj-wanu český balet

Praha - Na sklonku srpna se z letního hostování na Tchaj-wanu vrátili přední sólisté Baletu Národního divadla - čerství novomanželé Nikola Márová a Alexandre Katsapov a Michal Štípa. Vystupovali v hlavních rolích baletu Dáma s kaméliemi na pozvání choreografa Allena Yu v hlavním městě Tchaj-peji a na dalších místech. Návštěvě umělců z ND věnovala velkou pozornost média i místní společenské kruhy. Slavnostní premiéru navštívil prezident Čínské republiky (jak zní oficiální název Tchaj-wanu, uznávaný jen některými zeměmi) a několik večerů bylo zcela vyprodaných.

Náročný průkopník baletu a skvělý manažer Yu 

Allen Yu, vlastním jménem Neng-Sheng yu, je v současnosti choreografem a baletním mistrem v rakouské Oper Graz. Zároveň je uměleckým ředitelem souboru Chamber Ballet Taipei, s nímž každoročně pořádá letní sezony se zahraničními hosty. Jeho letošní produkce, neoklasický balet na motivy slavného románu Alexandra Dumase Dáma s kaméliemi, je verzí představení, které mělo premiéru v roce 2000 v Německu. Jako hudební doprovod použil choreograf koláže z devíti oper Giuseppe Verdiho a pro letošní sezonu některé části baletu přepracoval.

Tanečníci ND strávili na Tchaj-wanu téměř celé dva prázdninové měsíce. Náročnou choreografii začali studovat již druhý den po příjezdu do hlavního města a denně strávili v baletním studiu v průměru devět hodin. Choreograf Allen Yu je známý svou pracovitostí a některými požadavky pražské sólisty zaskočil. „Třeba jsme už za sebou měli dvě představení, ale on s námi dělal znovu tři kompletní zkoušky denně. To je jako třikrát odtancovat celý balet. Trochu se tedy divil, když jsme nejeli všechny zkoušky naplno… Na druhou stranu to byl dobrý přístup k celému souboru, podařilo se mu během měsíce neuvěřitelným způsobem zvednout kvalitu tanečníků,“ vzpomíná Alexandre Katsapov. Yu je podle českých tanečníků také výjimečný organizátor a jeho schopnost získávat sponzory je obdivuhodná.

Jak propagovat balet 

První představení se hrála v jižní části ostrova, oficiální premiéra ale byla 15. srpna v Tchaj-peji. Představení natáčela televize a kromě prezidenta jej navštívila ministryně kultury a společenská špička. Zájem ze strany médií byl obrovský a zásluhu na tom má i sám choreograf. „Jakmile jsme balet nastudovali, svolal Yu velkou tiskovou konferenci, ale trochu jiného druhu, než na jaké jsme zvyklí v Praze. Museli jsme novinářům předvést části baletu v kostýmech i s divadelním nalíčením, téměř jako generální zkoušku. Měli velký zájem o rozhovory a druhý den vyšly články na titulních stranách snad všech novin, počínaje Taipei Times a deníky v čínštině konče,“ říká Katsapov.

Představení sklízelo po premiéře kladné ohlasy, projevy přízně nešetřili ani diváci, mnoho fanoušků vždy po představení čekalo, aby se mohli s tanečníky vyfotografovat. Představení doprovázela živá hudba, v hlavním městě to byl Taipei Symphony Orchestra, jinde Chimei Philharmonic Orchestra, jehož zvuk české tanečníky uchvátil. Hostující dirigent Anthony Hermus byl dalším z Evropanů, kterými Allen Yu svou produkci podpořil.

Tanec na Tchaj-wanu

Balet nemá na Tchaj-wanu velkou tradici, což se Allen Yu snaží změnit. Jeho Chamber Ballet Taipei funguje jako sezonní skupina, nyní má bez hostů 22 členů, takže přízvisko „komorní“ už ztrácí význam. Počet členů i složení se mění, letos se asi z poloviny obměnil po jarním konkurzu. Yu nyní hledá sponzory pro to, aby mohl soubor provozovat celoročně; jeho cílem je větší profesionalizace tamního baletního umění. V zemi funguje ještě jeden velmi mladý soubor - Taiwan Royal Ballet, založený v roce 2002.

Taiwan je však dobře znám ve světě současného tance - pochází z něj jeden z nejvýraznějších moderních souborů, Cloud Gate Dance Theatre, který byl v roce 2005 hvězdou festivalu Tanec Praha. Soubor založil v roce 1973 choreograf Lin Hwai-min jako první skupinu současného tance v čínsky mluvící oblasti.