Recenze: Návrat čápů - návrat slovenského poetismu

Film Návrat čápů představuje netradiční kombinaci obsazením hlavních rolí německými herci, kteří se převážnou část příběhu pohybují v prostředí slovenské vesničky mezi domácími herci ve vedlejších rolích. Těžištěm příběhu je osobnost mladé Němky Vandy, unikající ze složitosti mezilidských vztahů současného Hamburku do vesničky Runiny, symbolizující přehledný ráj lidí spjatých s přírodou. Motiv putování hrdiny z džungle města do panenské přírody za štěstím se v českém filmu objevil už několikrát - v případě Vorlovy Cesty z města či nověji Slámova Venkovského učitele.

Kulturní rozdíly mezi Němci a Čechy nejsou navzdory koprodukčnímu zázemí Návratu čápů akcentovány, spíše se jedná o tradiční rozpor městského člověka ve venkovském prostředí. Dívka Vanda hledá v přírodě podobně jako řada dalších typicky romantických hrdinů únik od pocitu neopětované lásky. V závěru se rozhodne pro toho pravého - německého přítele, zatímco místní nápadník je zastřelen kriminálními kumpány. Oba milenci se vrací jeden k druhému a ve vzácném souznění se odebírají kamsi do panenské přírody pod křídly kroužících čápů…

Poetický přesah

Návrat čápů

Režie: Martin Repka

Hrají: Katharina Lorenz, Florian Stetter, Lukáš Latinák, Radoslav Brzobohatý a další.

Film nepřekvapí naivně schematickým dějem bez překvapivých odboček či dějových zvratů, ale spíše obrazově poetickou atmosférou plnou čitelných jinotajů. Mezi vizuálně strhující patří hlavně scény koupání nahé Vandy pod improvizovanou venkovní sprchou či její neškodné dovádění s divokým pytlákem na jakémsi lesním ostrůvku. Velmi častý je motiv letících čápů, který ve spojení s meditativní hudbou poskytuje filmu poetický rámec či nadhled. Ten se ostatně objevuje i v řadě jiných slovenských titulů od Jánošíka po Pásla koně na betoně.

Po zhlédnutí Návratu čápů přetrvává v divákovi podivný rozpor jednoduše předvídatelného děje ve vizuálně strhujícím přírodním rámci. Neokázalá autenticita, s jakou tvůrci vyprávějí děj, místy hraničí s pasivní nedějovostí a sentimentem starých dobrých časů - do této mozaiky vkusně zapadá i typ vzorného strýčka Radka Brzobohatého či aktuální romská tematika.

Film působí obecně zdlouhavě, ale někdy je velmi příjemné nechat se jím jen tak unášet.

Celkové hodnocení: 50 %