Brno - Příznivci španělské kinematografie z Brna a okolí budou mít letos jako první možnost zhlédnout kolekci filmů ze 4. ročníku festivalu La Película. Většina ze dvou desítek promítaných snímků se pyšní prestižními cenami ze španělských i mezinárodních přehlídek. Brněnskému publiku bude kolekce patřit do 21. února, poté se přesune do Prahy, kde se projekce budou konat od 24. do 28. února.
Španělský filmový festival ode dneška nabídne vášeň i napětí
„Letošní program je složen z různorodých filmů. Jedinou jednotící linií je cyklus dokumentárních filmů, které byly oceněny španělskou filmovou cenou Goya. Zbývající filmy jsou hrané a mají mapovat to, co se ve Španělsku v posledních letech natočilo,“ říká dramaturg festivalu David Čeněk.
Festival dnes zahájí historické drama 13 růží. Bylo natočeno podle skutečných událostí o ženách, které byly po nástupu generála Franka k moci perzekvovány, zatčeny, mučeny a nakonec popraveny. Film o hledání přeludu krásné ženy V Sylviině městě režíroval José Luis Guerín, výrazná postava španělské filmové tvorby. Pořadatelé neopomenuli ani tvorbu předního režiséra Pedra Almodóvara a zařadili do programu jeden z jeho posledních filmů věnovaných ženám a ženskému vnímání světa, Volver.
Pouze v Brně uvidí diváci známý příběh cikánky Carmen ve stejnojmenném zpracování legendárního režiséra Carlose Saury i klasickou verzi nesmrtelného příběhu Prospera Merimeéa Carmen: Divoká vášeň. Pro návštěvníky pražské části festivalu zase pořadatelé připravili projekci pěti vybraných filmů zdarma.
Hudba, erotika i dokumenty
Hudba a tanec motivují poetický snímek o flamenku Legenda o čase nebo oddechovou, eroticky laděnou muzikálovou komedii Druhá strana postele. Z žánrových filmů pak bude uveden katastrofický thriller Tři dny, který měl španělskou premiéru loni, divácky úspěšný horor Rec nebo snímek Sirotčinec. Osudy postav v kritických situacích sleduje film 14 kilometrů, který pojednává o afrických uprchlících.
Mezi dokumentárními díly je mimo jiné dvojdílný film Filmaři proti magnátům a Filmaři v akci, který se věnuje aktuálnímu tématu obrany filmu jako uměleckého díla. Na hranici dokumentu a hraného filmu se pohybuje snímek Normální kluci, sledující život v marockém městečku, odkud vzešlo pět sebevražedných teroristů, kteří připravili madridský masakr před pěti lety.