Toyen svého kupce nenašla, Freundova sbírka byla úspěšnější

Praha - Ztroskotání ve snu, obraz Toyen z roku 1934, byl obrazem s nejvyšší vyvolávací cenou na dnešní aukci - 16 milionů korun. Objevil se v ní spolu s díly ze sbírky významného prvorepublikového sběratele Emila Freunda. Na rozdíl od nich ale svého kupce nenašel. Před měsícem byl jiný obraz Toyen - Spící - prodán za 20 milionů korun, čímž se stal třetím nejdráže prodaným dílem v české aukci. Na Ztroskotání ve snu je zachycen oblíbený motiv surrealistické malířky - torzo lidského těla, vznášející se nad temným stínem.

„Jde o dílo, které reprezentovalo Toyen v roce 1934 na první výstavě české surrealistické skupiny. Toyen si tohoto obrazu vážila, reprodukovala jej ve své monografii z roku 1938,“ doplnil k obrazu historik umění Karel Srp z Galerie hlavního města Prahy. Od roku 1948 bylo Ztroskotání ve snu součástí sbírky jednoho známého hudebníka.

Na aukci se objevily i jiné známé obrazy: Zátiší se sklenicí, ovocem a dýmkou od Justitze Alfreda, obraz Utrilla Maurice nebo Zátiší s podnosem a lahví vína od Emila Filly. (prohlédnout všechny obrazy v aukci) Všechny zmíněné byly léta součástí sbírek Národní galerie, původně pocházely se sbírky významného prvorepublikového sběratele Emila Freunda.

Kupce nenašlo nejdráže nabízené dílo z této kolekce, obraz Maurice
Utrilla (2,5 milionu korun). Prodala se však desítka obrazů českých autorů z této sbírky, například olej Emila Filly (za 2,5 mil. korun) nebo Moravská krajina Václava Špály (za 2 mil. korun).

Freund zemřel za druhé světové války a jeho obrazy mu zabavili nacisté, po válce pak přešly do vlastnictví československého a následně českého státu. Loni byly obrazy vráceny Freundovým dědicům. „Některé z nich jsou prohlášeny kulturními památkami, a proto si je nemohou dědicové všechny vyvézt. Jsou tedy nuceni díla prodávat v aukci,“ uvedla Rea Michalová z Národní galerie. Část děl označených za kulturní památku slibuje odkoupit i stát.

Cizinci z českého trhu s uměním vymizeli

Trh s českým uměním se podle odborníků v posledních patnácti letech proměnil. Je stabilní, unese rekordní ceny, ale cizinci z něj téměř vymizeli. „Na jednu stranu je dobře, že o díla nepřijdeme,“ domnívá se Vladimír Neubert z Galerie Art Praha, kde bude sobotní aukce probíhat.

„Na stranu druhou, kdyby se Francouzi takhle rigorózně postavili proti tomu, aby se vyvážela a obchodovala díla Picassa nebo Cezánna, nebyl by ani jeden z nich dnes tak známý. Takhle se české umění neprosadí v zahraničí nikdy,“ dodal.