Recenze: Případ nevěrné Kláry

Romány Michala Viewegha se téměř vždy po svém vydání stávají nejprodávanějšími tituly na knižním trhu, což často provokuje producenty k jejich zfilmování. Stalo se tak již v případě titulů Báječná léta pod psa (1997), Výchova dívek v Čechách (1997) či Román pro ženy (2004). Podle autorových slov se chystá i Román pro muže. V Případu nevěrné Kláry došlo v rámci české kinematografie k netradiční spolupráci s italskými filmaři.

Producent Rudolf Biermann a producentka Elda Ferri, scenárista Michal Viewegh a režisér Roberto Faenza, převážně italští herci v hlavních rolích a několik českých v úlohách vedlejších.

Vieweghovy náměty se týkají zpravidla vztahů mezi ženami a muži ve formě zábavné četby. Při koupi jeho knížek neočekáváme hlubokomyslné úvahy o smyslu lidské existence a s tímto pocitem jdeme i do kina. Nicméně spojení lehké Vieweghovy zápletky na téma žárlivé posedlosti s italsky temperamentním úhlem pohledu působí často absurdně, místy až směšně.

Bláznivá hra na žárlivost

Hlavním problémem scénáře je především schematická povrchnost. Scény plynou popisně a není těžké si domyslet jejich další průběh už během sledování filmu až k nepřekvapivému závěru. To vede po čase k pocitu fádnosti až nudy.

Hlavní téma lidské žárlivosti je zde představeno v klasické podobě trojúhelníku - žárlivý muž Luca, žena Klára a milenec Denis, což je ozvláštněno řadou dalších vztahových pikanterií. Luca miluje Kláru, ale žárlí na ni. Klára koketuje se svým konzultantem, ale nechá se svést Denisem, který ji měl sledovat. Denis spí s Ruth, ale miluje Ninu atd. Dialogy jsou banálně přímočařé ve stylu neškodného tlachání o vztazích z časopisů pro chlapce a dívky, což působí naivně anebo vymyšleně.

Další svízel spočívá ve způsobu filmařského ztvárnění. Frivolní námět, zpracovaný s vášnivou italskou vážností, vytváří dojem nezamýšlené parodie. Postavy vypadají jako blázni, kteří hrají jakoby vážně.

Jako z jiného filmu působí nerozvedený motiv malého chlapce, talentovaného muzikanta, s kterým navazuje hlavní hrdina jakýsi otcovský vztah.

Další podivností je způsob výběru ústřední trojice ženských blondýnek, které jsou si značně podobné, takže je poměrně dlouhou dobu problémem je rozeznat. Chaotický dojem ze sledování filmu dále umocňuje český dabing, který nejenom že nesedí do úst hercům italským, ale ani jejich českým kolegům, což je docela s podivem.

Román pro děti

Překvapení se tedy opět nekoná. Viewegha nezachránili ani Italové a nezbývá než s oprávněným pocitem neklidu vyčkat na jeho další filmovou adaptaci Románu pro muže. Dost možná, že se pak dočkáme pomyslného završení trilogie v podobě Románu pro děti, který by po mém soudu seděl autorovi nejvíc. Ještě že do kina nemůžou psi. Celkové hodnocení: 30 %.

Případ nevěrné Kláry; v kinech od 11. 6.; režie: Roberto Faenza; hrají: Claudio Santamaria (Luca), Iain Glen (Denis), Laura Chiatti (Klára), Kierston Wareing (Nina), Pavlína Němcová (Ruth)

  • Případ nevěrné Kláry zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/922/92188.jpg
  • Případ nevěrné Kláry zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/922/92189.jpg