Recenze: Krvavé pobřeží - čínský velkofilm v hollywoodském stylu

Film s rozpočtem 80 milionů dolarů si obsahem ani zpracováním v ničem nezadá s nejvýpravnějšími tituly hollywoodské produkce se vším dobrým i zlým, co k nim patří. Jeho vznik opět vznáší otázku čínské světové expanze, která proniká nejen do hospodářské oblasti, ale v tomto případě i sebevědomě na široké kolbiště mezinárodní kinematografie.

Režisér John Woo patří mezi vůdčí představitele akční kinematografie. Počátkem 90. let se přesunuje z Hong Kongu do Hollywoodu, kde se mu daří jako prvnímu čínskému režisérovi prorazit ve sféře klasických komerčních velkofilmů. Snímkem Krvavé pobřeží se tvůrce vrací po letech do rodné Číny, aby zde realizoval produkčně výpravný projekt.

Akční legenda

Film je inspirován jedním z legendárních válečných tažení z klasického čínského románu s názvem Příběhy Tří říší, který byl sestaven na základě lidového vyprávění událostí z počátku našeho letopočtu Luo Kuan-čungem. Přání natočit film na toto téma v sobě nosil režisér již 20 let - jedná se totiž o příběh dobře známý i uctívaný řadou obyvatel Dálného východu.

Podobný projekt by nemohl vzniknout bez bohatých hollywoodských zkušeností tvůrce, projevujících se v každém detailu. V obrazové stránce dominuje perfektní režie akčních scén, která nabízí gigantické bitvy ve stylu kultovního Pána prstenů na souši i vodě. Velké celky pochodu statisícových armád či plavby stovek válečných lodí jsou mistrně prokládány detailními souboji se zbraněmi či pěstmi v rafinované akční choreografii. Scéna vzbouřenecké pasti v podobě bojové formace štítového osmihranu, který uzavírá nepřátelskou jízdu ve svém nitru jako do labyrintu, aby ji nemilosrdně zlikvidoval oštěpy a srpy, je strhující. Podobně působí i závěrečná námořní ohňová destrukce stovek trupů lodí a následné masové dobývání pevnosti císařské armády.

Čínský Hollywood

Jako v každém správném hollywoodském velkofilmu s ambicí oslnit diváka výpravností svých scén, vzniká i zde problém s identifikací postav a jejich individuálními příběhy. Narozdíl od většiny velkofilmů se v tomto případě daří velkou bitevní linii do jisté míry sladit s linií intimně lidskou, i když první jednoznačně potlačuje druhou.

Ve scénách klidu se tvůrcům daří vykreslit alespoň základní rozvržení postav v kategoriích dobra a zla, i když zde není prostor a možná ani ambice k jakémukoliv vývoji jejich charakterů. V tom důsledku postavy působí spíše než jako lidi z masa a kostí jako sošné typy. Nicméně se jedná o typy svérázné a tudíž zajímavé. V tomto ohledu dominuje především ústřední postava vzbouřeného guvernéra Zhou Yu. Herecké podání Tonyho Leunga, ve kterém se snoubí hrdinství s prostou pokornou mužností, připomíná raný herecký projev Jackieho Chana ve vážných rolích. Tuto postavu skvěle doplňuje Takeshi Kaneshiro, známý z hlavní role akčního čínského filmu Klan létajících dýk, v roli citlivě rozvážného stratéga Zhuge Lianga.

Na Západ zjednodušeně

Film je do kin exportován ve dvou verzích. Verze určená pro Asii je představena v podobě dvojice na sebe navazujících celovečerních filmů, zatímco ta pro Západ nabízí jediný sestříhaný film. Je samozřejmé, že verze určená Západu akcentuje především akční stránku příběhu a popisné scény se zaměřují na motivy, které se dnes každému obyvateli Západu vybaví při vyslovení slova „Čína“. Zjednodušený obraz je servírován v populárních motivech umění přípravy a pití čaje, mystiky v určování počasí, tradiční konfuciánské hierarchii řízení v armádní společnosti či v poeticky taoistické pokoře vůči přírodě.

Přestože všechny tyto složky prezentuje film zcela povrchně, v kombinaci s velkolepými bitvami se mu daří vytvářet dráždivou východní směs, která rozhodně zabaví oči a uši běžného diváka na bezmála dvě a půl hodiny. Příznivci asijské kultury se tento zážitek násobí a přetrvává po zhlédnutí filmu.

Celkové hodnocení: 80 %

• Krvavé pobřeží zdroj: imdb http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/952/95174.jpg
  • Krvavé pobřeží zdroj: imdb http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/952/95181.jpg