Hitchcock - černé mračno slétajících se ptáků

Londýn - „To je jako od Hitchcocka,“ říkávají lidé, když vidí černé mračno slétajících se ptáků. Odkazují tím na nejznámější dílo tohoto klasika filmového napětí s názvem Ptáci. V něm i v dalších snímcích nebudily strach potoky krve, ale úzkost z nedořečených souvislostí a rostoucího ohrožení. Anglický a americký režisér Alfred Hitchcock, který se narodil 13. srpna 1899, prolomil tradiční zeď mezi vysokým a pokleslým uměním. Jeho filmy představují mistrovsky natočenou zábavu s přesně odměřenými dávkami napětí. V roce 1980 byl Hitchcock povýšen do šlechtického stavu a o několik měsíců později, 29. dubna zemřel.

První polovinu své tvorby natočil Hitchcock v Londýně 

Režisér, scenárista a producent Hitchcock vybudoval most mezi evropským a americkým pojetím filmu a mezi Evropou a Amerikou byl rozkročen celý jeho život. Narodil se 13. srpna 1899 v Londýně, kde žil až do svých čtyřiceti let a natočil tu polovinu ze svých více než padesáti filmů. Poté přesídlil do Hollywoodu, kde vznikla druhá a proslulejší polovina jeho filmografie. K vizuální vytříbenosti jeho filmů jistě přispěly zkušenosti kresliče a režiséra z éry němého filmu. Již tehdy zaujal svým pověstným stylem.

Jan Foll o A. Hitchcockovi (zdroj: ČT24)

Rodák z londýnského předměstí Leytonstone vystudoval elektrotechnickou školu a nastoupil u telegrafické společnosti. Při zaměstnání absolvoval ještě na univerzitě umění, prý aby se naučil kreslit. Později začal kreslit titulky k němým filmům a v roce 1925 natočil svůj první samostatný film Zahrada rozkoše. A už při promítání jeho třetího filmu se v hledišti ozývaly výkřiky děsu.

Hitchcockova zlatá éra začala s příchodem do Hollywoodu

V Hollywoodu, kam přesídlil po roce 1940, začala s filmem Cizinci ve vlaku režisérova zlatá éra. Na počátku šedesátých let tu natočil filmy Psycho a Ptáci. K jeho dalším slavným snímkům patří například Mrtvá a živá, Rozdvojená duše a Vertigo. Spolupracoval s nejslavnějšími herci své doby: s Anny Ondrákovou, Ingrid Bergmanovou, s pozdější monackou kněžnou Grace Kellyovou či s Carym Grantem.

Často též koketoval s formálními experimenty. Ve filmu Psycho diváky navnadil, aby za hlavní hrdinku považovali herečku Janet Leighovou, načež tuto hereckou hvězdu nechal po dvaceti minutách zavraždit ve sprše.

Oscara se režisér nedočkal

Bavila ho filmová stylizace. „Nikdy nenatáčím kousky života; něco takového mohou lidé docela klidně najít doma nebo na ulici. Aby viděli kousek života, za to nemusejí platit,“ řekl v rozhovorech. Například snímek Provaz je celý natočen jakoby v jediném nekonečném záběru, ale ve skutečnosti se kamera musela několikrát zastavit kvůli výměně filmového pásu.

Ačkoliv jeho filmy byly většinou divácky úspěšné, americká kritika je neměla v oblibě, také Oscary ho navzdory několikeré nominaci míjely. Jeho tvorbu začali obdivovat až mladí Francouzi v 50. letech. Jeden z nich, François Truffaut, s ním dokonce uveřejnil knihu rozhovorů, která vyšla posléze i v českém překladu.

Jeho detektivky, horory a špionážní filmy vstoupily do kinematografické síně slávy a jsou oblíbené dodnes.

  • 24hodinové psycho zdroj: Centrum současného umění DOX http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/905/90474.jpg
  • Záběr z filmu Alfreda Hitchcocka (1960) zdroj: Projekt 100 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/629/62813.jpg