Dlouhodobá kritika
Šéf magistrátního odboru památkové péče Jan Kněžínek počátkem srpna řekl, že chyby při rekonstrukci mostu byly spíš formálního charakteru a památce neublížily; hlavní město si za to udělilo pokutu 54 tisíc korun. Rekonstrukce mostu začala v srpnu 2007, už loni v listopadu ministerstvo kultury uvedlo, že při opravě zásadně utrpěla estetická a výtvarná hodnota mostu.
Památková inspekce ministerstva koncem loňského roku ostře kritizovala postup stavebních prací. Jak bylo uvedeno v protokolu z kontroly, opravu Karlova mostu charakterizovala nedostatečná příprava. Chyběla prováděcí dokumentace, která měla detailně řešit opravu kamenného zábradlí, i stavebně-historický průzkum v nezbytném rozsahu, ačkoli to město mělo uloženo od května 2004.
Nařízená ochrana kvádrů
Odbor ukládá hlavnímu městu průběžně zpracovat operativní průzkum dosud nedotčených částí parapetu. Při rozebírání parapetu a při další manipulaci nesmějí být podle magistrátních památkářů kvádry nadále poškozovány. Nové kusy se musí řádně osazovat a malta nesmí vytékat na zdivo. Odbor rozhodne o historicky cenných kamenech. Kameny z původní konstrukce parapetu mostu, které dnes leží na skládce, prověří restaurátor. Požadavek Národního památkového ústavu (NPÚ) zastavit opravu a dokončit nejdřív přípravné práce odbor magistrátu ve svém rozhodnutí neakceptoval.
„Jen doufám, že hlavní město Praha i státní památková péče se poučí z chyb a další etapa, spočívající v opravě kamenného pláště pilířů a kleneb, bude precizně připravena a provedena tak, jak si tento národní klenot zaslouží,“ řekla vedoucí kontrolní skupiny památkové inspekce ministerstva kultury Lenka Svobodová.
Při kontrole inspekce shledala dva okruhy pochybení. První spočíval v přípravě a v nedodaných povoleních, druhý okruh pochybení se týkal samotné opravy. Údajně bylo nahrazeno více kamenných bloků, než doporučil diagnostický průzkum Přírodovědecké fakulty UK v Praze, a kritika také padala na způsob, jakým se při opravě opracovávaly kamenné součásti mostu. Tovární způsob výroby kamenných bloků je této stavbě cizí i podle nezávislých odborníků, kritizoval ho například Martin Pavala z Akademie výtvarných umění.
Na mostě se v současné době opravuje vozovka a zábradlí. V památce budou kromě nové izolace rozvedeny také nové inženýrské sítě tak, aby mohlo být obnoveno plynové osvětlení. Tato etapa by měla skončit v červnu 2010, poté se bude z venkovní strany rekonstruovat kamenný plášť mostu.
