Recenze: Kouzelník

„Kouzlí, kouzlí kouzelník, vykouzlí vám za pětník žlutý šátek, rudou růži, ďáblu zaprodal svou kůži…“ Na úryvek z herecké rétorické hříčky a na to, že zázrak není trik, jsem si vzpomněla před pár dny v hledišti pražského A-studia Rubín, kde nyní kouzlí kouzelník Roman Štabrňák se svou temperamentní asistentkou Bárou Polákovou. Jejich rodinná show osvětluje zásadní rozdíl mezi kouzlem-trikem a kouzlem-zázrakem, které se povede, když se v něj doopravdy věří.

Příběh o chlapci se zvláštními schopnostmi se rodil kolektivně, Kouzelník byl napsán nejdříve rámcově jako scénář inscenace a postupně získával svou dialogickou podobu. „Napadlo mě, že bych se svým spolužákem z DAMU, hercem a profesionálním kouzelníkem Romanem Štabrňákem, udělal představení kombinující činohru s kouzlením. Stejná věc napadla asi před třemi lety Luďka Horkého, tehdejšího dramaturga Divadla ABC, což jsem předtím nevěděl. S Luďkem se známe z dětského vysílání České televize, tak jsem ho ke hře přizval, aby napsal její první verzi a na ní jsme pak pracovali,“ řekl po premiéře umělecký vedoucí Rubínu, dramatik a dramaturg Petr Kolečko.

Inscenační tým zahrnuje kromě dramaturgů i oba herecké představitele, režie se ujal Tomáš Svoboda. Zajímavostí je, že se jevištní situace po celou dobu zkoušely bez kouzel, zapojili je až dva týdny před premiérou. S výjimkou asistentky Polákové nikdo neví, jak „kejkle“ přesně fungují, Roman je jako správný iluzionista nemohl prozradit. „Kouzelník zná triky, v jádru jeho řemesla je potenciál určité cyničnosti a po této podstatě jsme jednoduše šli,“ doplnil ke vzniku hry Petr Kolečko.

Piknik na červené dece

Diváci jsou od počátku vtaženi do autentické přípravy vystoupení, během večera se jich několik dokonce vystřídá na scéně. Vidíme zblízka varietní rekvizity, králíka, hrdličky, oheň… Scénografii účelně navrhl režisér Tomáš Svoboda a zahrnul do ní i nápisy křídou na zeď. „Nejzajímavější bylo to, že jsem režíroval předměty a dlouho nevěděl, co některé z nich znamenají a co dovedou. Bavilo mě vše dostat do tvaru nesoucího příběh, který může na jednu stranu fungovat dojemně a na tu druhou jako show, při níž se diváci baví,“ uvedl režisér.

Petr Kolečko je zároveň dramaturgem Městského divadla Kladno, kterého je Tomáš Svoboda uměleckým šéfem, takže se brzy podobné typy projektů - spektakulárních představení (spojených se současnou dramatikou) - začnou objevovat i na kladenské scéně.

Gejzíry kouzel, jež vyprávění doprovázejí, posouvají děj a jednotlivé triky tvoří paralelu s momentálními proměnami vztahu kouzelníka a jeho asistentky. Romantiku pikniku na červené dece, kdy Roman krmí Báru hroznovým vínem a sní o budoucí kariéře, střídá rutina zájezdových štací s pachutí milostných dobrodružství s učitelkami tělocviku… Herci na zkouškách doplňovali repliky, improvizovali. Bára Poláková ztvárňuje asistentku, manželku, faráře, Štěpánku Haničincovou, učitelku a babičku. Zvládá rychlé převleky na jevišti, trochu zpěvu a akrobacie, s Romanem se znají z DAMU, jsou sehraní.

„Na začátku jsem kolegům některá čísla ukázal a časem jsme vypracovali dramaturgii kouzel,“ popisuje Štabrňák. V samotném příběhu prý autobiografie není, ale pravdivá je Romanova záliba v magii, kterou se zabývá už od dětství. „S kouzlením jsem začal asi ve dvanácti, třinácti letech. V té době jsem zašel za jedním mladým adeptem a zeptal se ho, zda existuje kouzelnická škola nebo kurz. Dal mi kontakt na Český magický svaz, kam jsem se přihlásil.“ Tak složil přísahu, zkoušky a začal jezdit na soutěže. Souběžně navštěvoval i dramatický kroužek a divadlo nakonec převládlo.

Romana Štabrňáka můžete potkat v Divadle Rokoko, v něm hraje také s Bárou Polákovou, a to v představení Monty Pythonův létající kabaret. Jinak působí především v Divadle Na Jezerce, kde účinkuje například v titulech Charleyova teta, Ženitba, Mandragora, Musíme si pomáhat.

Mirákl v A-studiu si nenechte ujít. Uvidíte levitaci, zajímavý graf míry efektivity kouzel v závislosti na čase i odvrácenou tvář Štěpánky Haničincové. Zažijete ničím nepřikrášlený dabingový rozhovor cvičených hrdliček či sugestivní výstup s bednou smrti. První reprízy Kouzelníka připravilo malostranské A-studio Rubín na 7. 5. a 13. 5. od 19:30.

• Roman Štabrňák v inscenaci Kouzelník zdroj: A-Studio Rubín http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1604/160351.jpg
  • Kouzelník zdroj: A-Studio Rubín http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1604/160354.jpg
  • Kouzelník zdroj: A-Studio Rubín http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1604/160350.jpg