Původem skladatel a dirigent, který se opernímu zpěvu začal plně věnovat až téměř ve třiceti letech, patří v současné době ke světové špičce tenorového oboru. "Zpívat jsem začal ve dvanácti letech, pak následovala dlouhá doba, kdy jsem se věnoval nejen zpěvu, ale i hraní, skládání, čemukoli, co souviselo s divadlem. A v 28 jsem se stal profesionálním zpěvákem. Hlas je delikátní záležitost, a když začnete v příliš raném věku, tak budete trochu trpět. Myslím, že v 28 jsem byl už dost starý na to, abych ospravedlnil tu investici a abych byl schopen ji kontrolovat," vysvětlil svůj pozdní vstup na pěveckou dráhu Cura.
José Cura o klasice a popu
Jestli by měl operní pěvec zpívat pop? To je stará otázka. Není populární nebo klasická hudba, je dobrá nebo špatná hudba. To, co dneska označujeme jako klasickou hudbu, byla před dvěma sty lety populární hudba. Víte, kdo byl prvním barovým pianistou? Mozart, ano, ten hudební bůh. Hrál na klavír, když panovník jedl nebo se bavil. Lidé by se měli věnovat hudbě a užívat si ji.

Reportáž Martiny Čurdové
Reportáž Martiny Čurdové
14.7.2010
Rozhovor s Josém Curou
V roce 1991 odešel z Argentiny do Itálie, kde ve veronské Aréně debutoval v Henzeho Pollicinovi. Opravdový průlom ale znamenalo vítězství v mezinárodní prestižní soutěži Operalia. Debutoval ve Spojených státech a londýnské Covent Garden a začal dostávat nabídky z celého světa.
Stanul na scénách nejprestižnějších operních domů – v Královské opeře v Londýně a Opeře Bastille v Paříži. Záhy následovaly debuty ve Vídeňské státní opeře, milánském Teatro alla Scala a Metropolitní opeře v New Yorku.
Dnes je sedmačtyřicetiletý José Cura proslulým pěvcem, ale i scénografem, dirigentem a režisérem. Nejen jako pěvec, ale i jako dirigent se představil i v roce 2003 v Praze. Na program koncertu v Obecním domě si vybral mimo jiné Dvořákovu Novosvětskou. „V Polsku jsem řídil Chopina, v Rusku Rachmaninova. Chci se na vašeho skvělého Dvořáka také podívat očima zvenku. Jsme zvědav na reakce publika,“ uvedl tenkrát.
Většina světa ho ale zná především jako tenoristu. Proslavil se hlavně rolemi ve francouzských a italských operách. Svoje nejslavnější árie uvede i v Českém Krumlově, například Othella, Kalafa v Turandotovi nebo Maria Cavaradossiho v Tosce.
