Ozzy Osbourne zůstává jistotou - hudební i komerční

Praha - Do české metropole včera přiletěla legenda heavy metalové hudby Ozzy Osbourne. Nestárnoucí hvězda, která koncertuje už více než 40 let, vystoupí tuto sobotu na festivalu Řípfest, kde zahájí evropskou část svého světového turné. To podporuje jeho novou desku Scream, jež vyšla na konci června. Tržby hudebních společností se pomalu a nezadržitelně propadají, Ozzy je jeden z těch, kteří se desítky let drží - kvalitou hudby i komerčním úspěchem.

Ozzy Osbourne prodal za svou kariéru 100 milionů desek s Black Sabbath a dalších 70 milionů na vlastní sólové dráze. Říká se mu kmotr heavy metalu či Princ temnoty a všude, kde vystoupí, patří k zaručeným hvězdám.

Právě ikony se nejlépe prodávají. Tržby hudebního průmyslu nezadržitelně padají a koncerty pop-rockových legend zůstávají jediným prostředkem, jak nahradit ušlé zisky.

Steve Weltman hostem Událostí, komentářů (zdroj: ČT24)

Hudební průmysl patřil spolu s filmem vždy k nejvýdělečnějším kulturním odvětvím. Vládly mu stejné zákony jako kterémukoli jinému byznysu - nadnárodní společnosti, agresivní marketing a hlavně obrovské zisky. Vše ale změnila digitální revoluce. „Hudební průmysl ztratil médium, které by bylo ochranou proti stahování, proti šíření kopií, které nemůžou být nějakým způsobem proplaceny,“ vysvětluje hudební kritik Jiří Vlasák.

Internet - metla hudby? 

Křivka výdělků klesá v přímé souvislosti s oblibou internetu. „Internet zničil monopol velkých nahrávacích společností a je to jejich vlastní chyba. Oni se totiž tohoto fenoménu báli – místo, aby s ním pracovali, tak se ho zalekli. To vedlo ke kolapsu klasické distribuce hudby. Hudební průmysl na internetu mohl vydělat,“ poukazuje hudební manažer Steve Weltman, který pracoval s Beatles, Genesis, Davidem Bowiem, Elvisem Presleym a nyní dělá manažera Kena Hensleyho. Byl to právě on, kdo zajistil vystoupení Ozzyho na Řípfestu.

Hudební průmysl v poslední době zažívá bolestivý paradox, z hudebních nosičů, které umožnily masové šíření hudby, se stává pouze vedlejší produkt, stejně jako tričko s potiskem oblíbené kapely. Hudba se vrací tam, kde začala - k unikátnímu zážitku z koncertu. Otázkou zůstává, zda koncertní hudba teď a tady odolá náporu internetových přenosů a trojrozměrných záznamů.