Recenze: Bricolage Erotique

Představení Erotické kutění začíná slibně, totiž podmanivou hudbou a mužsko ženským striptýzem ve stylu černého divadla. Takže intimní partie nevidíme, jen tušíme, v rytmu se pohybuje pouze dámské nebo pánské bílé spodní prádlo. Vzrušující nápad Ateliéru Lefeuvre & André z Francie otevírá originální klaunskou show, v níž si dva protagonisté vystačí pouze se žlutou pojízdnou konstrukcí, červenou oponou, provazem, židlemi, duší z kola, gymnastickým míčem nebo gumovými zvony na čištění odpadu.

I když se hraje „v kukátku“, posuny konstrukce budí dojem cirkusové manéže a oživují scénickou kompozici koláže, složené z mnoha vtipných gagů. Spojitost děje zajišťují provázky, procházejí celou inscenací, připomínají provazochodectví, ovládají oponu (vytvářejí vstup ve tvaru kosočtverce), vylézají z poklopců, spouštějí na scénu předměty, věší se na ně prádlo. Nejoblíbenější hračkou  bývalých členů Cirque O a Que-Cir-Que je gumový odpadní zvon, jehož fyzikální vlastnosti umožňují řadu úsměvných sexuálních paralel. S dětským šibalstvím jej znovu a znovu umisťují na své tělo i na jiné plochy.

Židle vzhůru nohama

Jean-Paul Lefeuvre a Didier André mají jemnou a hravou poetiku, svůj cirkusový um prezentují ležérně, jakoby mimochodem. Podobně vláčný je celkový rytmus vystoupení, což patří k jednomu z mála nedostatků projektu. Vjemy erotických pasáží mohou být u diváků různé, podle představivosti.

„V našich rukou struny, závěsy, židle, prkna i balóny evokují sny o ladných křivkách, liniích a dalších tělesných rysech,“ tvrdí tvůrci. Tělo a jeho pozice jsou hlavním tématem hry. Pro autory není nejdůležitější, aby představení patřilo do kategorie tzv. nového cirkusu, ten už je totiž dvacet let starý. Mají rádi cirkus jako takový. Pracují se svými autentickými postavami, s jejich odlišnou fyziognomií, s humorem, který je jim vlastní.

K sugestivním obrazům patří scéna s červeným gymnastickým míčem. „Milostný akt“ Jeana- Paula s rekvizitou působí esteticky a zároveň dráždivě. Zaujme také jeho artistický výkon s duší z kola, ohebnost těla připomene nejtvrdší trénink ruské kultovní skupiny fyzického divadla Děrevo. Mistrovským kouskem Didiera André je žonglérský výstup se stříbrnými kužely.

Některé triky působí až kouzelnicky, to když se herci dokáží převléci v rekordním čase. Neustálé svlékání a oblékání mají detailně nacvičeno tak, že ani  dětský ani dospělý divák nic nepatřičného nezahlédne. Závěr celé produkce patří úsměvné peep show dvou židlí, kdy se v rychlém sledu záběrů střídají jejich různé erotické pozice. Inspirativní učebnice…

Autoři a herci Didier André a Jean-Paul Lefeuvre se znají 25 let

společně absolvovali cirkusové vzdělání. Loni na Letní Letné pobavili svým zahradnictvím v kusu La Serre. Bricolage Erotique uvedli ve francouzské premiéře před třemi lety, pro české diváky je novinkou, o níž je velký zájem.

Bricolage Erotique je možné vidět ještě v pátek 27.8. a v sobotu 29.8. (vždy od 19h) v Praze v Letenských sadech. Nonverbální představení vhodné od 7 let věku trvá 75 minut bez přestávky.