Na mamutu do důchodu i nového života

Praha - Gérard Depardieu hraje hlavní postavu absurdní francouzské tragikomedie Na mamuta, která ve třech kopiích vstupuje 2. prosince do tuzemských kin. Snímek byl v předpremiéře uveden na závěr Festivalu francouzského filmu, který za velkého zájmu proběhl od 25. listopadu do 1. prosince. První diváky snímku v kině Světozor ze záznamu pozdravil jeden z autorů Gustav Kervern, který původně plánoval osobní návštěvu závěru festivalu, ale pracovní závazky mu v tom zabránily. Ve svém příspěvku upozornil posluchače, že jeho komedie byla psána přímo pro Depardieua, který v roli jednoduchého hromotluka poslaného do důchodu shání potvrzení kvůli uznání zasloužené penze. Kdyby Depardieu odmítl, film by nevznikl.

Naštěstí se slavný francouzský herec nezalekl netradičních postupů režiserského dua Kervern-Delépine, které důsledně používá vlastní filmařské výrazové prostředky a nezřídka nutí uznávané hvězdy, aby se zřekly svých manýr a vyzkoušených klišé, a vytvořil jednu ze svých nejlepších hereckých kreací. „Chtěli jsme, aby byla hlavní postava zároveň silná i ztracená, dojemná a sympatická. Ačkoli nelze popřít hereckou genialitu Depardieua, chtěli jsme jej konfrontovat se způsobem natáčení, který je méně okázalý a volnější a v němž se pohybuje mnoho neprofesionálních herců,“ řekl Kervern.

Nutno konstatovat, že se jim záměr podařilo zrealizovat velmi zdařile. Jejich film vypráví prostřednictvím jednotlivých epizod, které se odehrají během jízdy hlavního hrdiny za potřebnými lejstry, aby mu byl přiznán plný důchod, o pozdním nalézání sama sebe. Důležitou roli ve filmu získala legendární motorka Münch Mammut z roku 1973, na které čerstvý senior náhle postavený před otázku, co dělat se čtyřiadvaceti volnými hodinami denně, jede francouzskou krajinou. „Motorka je jak kolo, to se nezapomíná,“ povzbuzuje hrdinu jeho žena Catherine, aniž by tušila, že se její muž vydává na cestu, která mu změní život. „Hlavní hrdina je tak trochu jako mamut ve světě lišek, které jsou mnohem bystřejší a protřelejší než on,“ podotýkají tvůrci.

Ačkoli jednotlivé epizody nepostrádají nádech absurdity, jsou překvapující ve své otevřené drsnosti i neuchopitelné díky bláznivé výjimečnosti postav, se kterými se hlavní hrdina na cestě potkává, není tato komedie prvoplánovou „řachandou“. Naopak, díky zvláštní, osobité poetice filmového zpracování, kdy se realita průběžně prolíná s představami, hraný film nečekaně přechází jakoby do dokumentu a prvoplánový humor se rázem změní v dojemnou sondu do duše opuštěnců, se autorům plně zdařil záměr, že diváci „odcházejí z kina uslzení a s širokým úsměvem zároveň“.

V dalších rolích se objeví například Yolande Moreauová, Isabelle Adjaniová a Miss Ming. Belgické režisérské duo Kervern a Delépine prý scénář dopisovalo v Praze. Tato autorská dvojice pokaždé vychází z představy spolupráce s konkrétním hercem, Yolande Moreauová, která ztvárnila hrdinovu manželku Catherine, spolupracovala s Kervernem a Delépinem už na filmu Louise-Michel, v němž excelovala v roli zádumčivé dělnice mstící se svým zaměstnavatelům. Snímek se loni na podzim promítal i v tuzemských kinech.