„Projekt byl vypracován v roce 1927 známým pražským architektem Milanem Babuškou, který se proslavil zejména svými pozdějšími stavbami – Národním technickým a Národním zemědělským muzeem. ARA byla stavba v americkém stylu, byl to funkcionalismus, ale s věží. Převládaly tam horizontální linie krásných, bílých podokenních pásů. Bohužel projekt byl později přepracován stavitelem Řehákem a jeho definitivní verze trochu ztratila na své eleganci,“ upozornil architekt Zdeněk Lukeš.
Přepracovaný projekt tak do fasády prosadil vertikální prvky a brzy přišly další zásahy, které realizoval ve 30. letech architekt Max Gerstl. Nad vchod zavěsil svítící markýzu. „Byl to velice pěkný dynamický prvek, který byl bohužel odstraněn v 90. letech,“ doplnil Lukeš.

Reportáž Petra Sojky
Proslýchá se, že by tu snad znovu velkokapacitní obchody měly ožít, zástupci firmy Lordship, které palác patří, to však nepotvrdili. Každopádně jedna novinka by tu byla. Pro mnohé dosud netušené podzemní spojení paláce Perla s vestibulem stanice metra Národní třída teď odhalil nově otevřený zábavní podnik Jazz republik.
„První, co jsme udělili poté, co jsme podepsali smlouvu, bylo to, že jsme ze skleněných tabulí sundali folie a otevřeli tím prostor do vestibulu metra,“ komentoval vedoucí jazzového klubu Jiří Londin. I tímto způsobem se palác vrací k prvorepublikové tradici, tedy k době jazzu zaslíbené. A přestože Jiří Londin dává přednost modernějším formám této hudby, i na jazzovou klasiku tady určitě dojde. Dožije-li se osmdesátky člověk, jde už o ctihodného seniora, v případě paláce Perla se čas zastavil. Svěží stavba jako kdyby svůj věk nechtěla přiznat.
