V Paláci Akropolis vzpomínali na Mejlu

Praha - Nedožité šedesátiny předního představitele českého hudebního undergroundu Milana „Mejly“ Hlavsy (6. března 1951) připomněl vyprodaný Palác Akropolis. Na koncertu s názvem Vzpomínka na Mejlu zahrály skupiny The Plastic People of the Universe a Garage. Vystoupení v žižkovském klubu bylo součástí turné s názvem Vzpomínka na Mejlu, které začalo 3. března v Olomouci. Sérii deseti koncertů zakončí 19. března vystoupení v Raškovicích u Frýdku-Místku. Vedle The Plastic People of the Universe a Garage se některých akcí zúčastní soubory Půlnoc a DG307.

„Myslím, že je velmi dobře, že jsme na Mejlu nezapomněli. Byla to jedna z burcujících postav toho, co jsme dělali, a jsme mu dodnes vděčni za melodie a poselství, které nám skrze ně zanechal,“ řekl Ivan Magor Jirous, někdejší člen Plastic People, který večer uváděl.

Na Mejlu Hlavsu vzpomínal ve studiu ČT24 i Vratislav Brabenec. „Když Mejla umřel, tak spousta lidí, kteří nám to nepřáli, říkali, že bychom měli skončit. Já jsem trval na tom, že kvůli Mejlovi by bylo slušné pokračovat. Tak jsme udělali ty skladby, které už nestihl dodělat, Líně s tebou spím a Úkryty, ale moc neuspěly. Bez Mejly to bylo opravdu těžké. Bylo nutné nahradit basu a přinutit lidi v kapele, aby taky začali skládat. Volba padla na Evu Turnovou, protože jsme nechtěli, aby někdo snad Mejlu napodoboval. Říkal jsem si, že lepší bude, když to převezme Evička, která s Mejlou předtím pracovala na několika projektech, takže tu muziku znala,“ řekl kromě jiného v rozhovoru Vratislav Brabenec.

Vratislav Brabenec hostem pořadu Před polednem (zdroj: ČT24)

„Tak Mejlovi by bylo šedesát. To je ten průser, jak ti mladí lidi rychle stárnou.“

/Vratislav Brabenec/

Plastic People nabídli publiku tvořenému lidmi převážně střední generace svoji typickou hypnotickou rockovou undergroundovou hudbu. Na pozadí jevištní projekční plochy s tváří Hlavsy zazněly starší písně i skladby z nového studiového alba Maska za maskou, které Plastic People vydali loni po osmi letech od toho předchozího a jednačtyřiceti letech existence skupiny.

Na závěr zhruba hodinového vystoupení kapela věnovala Hlavsovi píseň Kanárek z alba Hovězí porážka natočeného na začátku 80. let minulého století.

Ve druhé polovině vzpomínkového večera zahrála skupina Garage s charismatickým Tony Ducháčkem, který byl na přelomu 80. a 90. let populární postavou pražské klubové scény. Vedle novějších skladeb si nadšení diváci zanotovali i starší hity jako například přes tři desítky let staré Meadow.

Milan Hlavsa zemřel v lednu 2001; jeho písně si jeho fanoušci počátkem ledna připomněli právě v Akropoli na koncertě nazvaném 10 let bez Mejly. Jeho někdejší kapelu Půlnoc Hlavsovi bývalí spoluhráči tehdy obnovili speciálně kvůli vzpomínkovému koncertu. Vydavatelství Guerilla Records na koncertě představilo nově vydané archivní dvojalbum Kniha noci se záznamem jejích historických koncertů ze sklonku 80. let.

Mejla Hlavsa

se narodil 6. března 1951 na pražském Břevnově v rodině bankovního úředníka. Svou první kapelu založil už ve čtrnácti letech. Legendární kapelu The Plastic People of the Universe spoluzakládal Hlavsa v roce 1968 a jako baskytarista, zpěvák a autor řady skladeb si s ní zahrál na utajovaných „podzemních“ koncertech i v Bílém domě pro prezidenty Billa Clintona a Václava Havla. V 70. letech stál i u zrodu DG 307. V Garáži (nyní Garage) hrál Hlavsa na kytaru na sklonku 80. let, poté založil Půlnoc. Po jejím rozpuštění založil kapelu Fiction a poté hrál s vlastním projektem Šílenství. Napsal také autobiografickou knihu Bez ohňů je underground, ve které otevřeně a s nadhledem vylíčil divoká léta svého rockového mládí.