Petr Fischer: Havlovo Odcházení je jeho otiskem

Praha – Dnes večer proběhne slavnostní premiéra filmu Václava Havla Odcházení. Snímek ještě před uvedením do distribuce, což bude 24. března, vyvolává bouřlivé diskuze. Jsou vyvolány několika důvody. Především Havel poprvé vystupuje v úloze režiséra, navíc do filmového jazyka se snažil převést svůj původně divadelní text. To jsou zásadní body, od kterých se odráží protichůdné názory od diváků, kteří film již zhlédli na některé z předpremiérových projekcí. Jedním z nich byl i vedoucí redaktor kulturní rubriky zpravodajství ČT Petr Fischer, který v pořadu Studio 6 zformuloval svůj názor na film.

„Kdybych musel zjednodušeně hodnotit, jestli líbí, nebo nelíbí, tak mně se spíš nelíbí, ale důležitější je, co si ve filmu mohu najít pro své další přemýšlení. Tady jsem nenašel nic moc filmového, zůstává to více divadelním textem, a to je pro mne zásadní problém filmu. Pouhý převod divadelní hry do filmového média je prostě málo. Myslím si, že v základním úkolu režiséra, převést scénář do filmu, se to Václavu Havlovi moc nepovedlo,“ shrnul svůj názor redaktor.

Podle něj by měli mít jistou výhodu lidé, kteří neviděli hru v divadle, neboť se s textem setkají poprvé. „Pro mne je problémem filmu to, že dominantním hercem je tu text. Je natolik výrazný a stylizovaný, že naprosto překryje všechny ostatní složky snímku. U filmu ale stále platí, že všechno by mělo vycházet od obrazu, který by měl přesahovat sám sebe. Zde mám pocit, že se obraz vždy vrací k textu a v podstatě ho jen ilustruje nebo komentuje.“

Petr Fischer o Odcházení (zdroj: ČT24)

Na otázku, jestli je potřeba k vnímání filmu znát ostatní tvorbu Václava Havla, odpověděl Petr Fischer, že je to určitě výhoda. „U her Václava Havla je text dominantní. Pro mne třeba Havlovy hry není ani třeba nějakým způsobem inscenovat, stačí je nahlas číst, protože ona strojovost jazyka, která hraje důležitou roli v zobrazování absurdity světa, je velmi důležitá. Kdo toto zná, tak bude vůči tomu filmu daleko milosrdnější, bude totiž více chápat, o co Havlovi šlo. U lidí, kteří se s Havlem takto ještě nesetkali, to bude asi velmi radikální, možná až nepříjemné setkání.“

Petr Fischer:

Film je pro všechny, jež zajímá svět politiky a přemýšlení Václava Havla, neboť jeho svět je tam velmi silně otištěn. V každém případě film Odcházení v divákovi dlouho doznívá a pro to doznívání stojí na něj jít.

Ve své úvaze pak Fischer upozornil na to, že oproti divadelní verzi je ve filmu určitý posun v interpretaci. „Je vždy zajímavé, jak Havel ke svým textům přistupuje a snaží se je znovu reflektovat. Jinak se obě verze od sebe liší jen v kulisách. Text je ve filmu důsledně sledován, základní struktura divadelního textu zůstává zachována, i když jsou ve filmu některé věci doplněny. Například závěrečná scéna je úplně nová, ale jinak rozdíly jsou minimální, proto film budí dojem pouhé ilustrace divadelní hry,“ hodnotil dále Petr Fischer.

Podle jeho názoru pak i herecké výkony byly až přemrštěně stylizované. „Co se hereckého obsazení týká, myslím si, že si tam obsadil herce, kteří mu seděli do figur a dokázali vystihnout požadovaný styl herectví. Ale zdá se mi, že je to až přehnaně typizováno, aby byl vyvolán groteskní dojem. Hra už není absurdní, ale groteskní a končí to v jakémsi bláznivém konci, což je, podle mého názoru, jedna z nejzajímavějších věcí. Dělá dojem, jako by Havel utíkal sám od sebe do nějakého prostoru svobody, který je mu posledních dvacet let víceméně zapovězen, jako by se chtěl radostně rozeběhnout po louce,“ uzavřel hodnocení filmu Václava Havla Odcházení Petr Fischer.