Pražské jaro dnes přivítá Johna Malkoviche

Praha - Největší hudební přehlídka vážné hudby v Česku, festival Pražské jaro, dnes v Dvořákově síni pražského Rudolfina přivítá Johna Malkoviche. Americký herec, režisér a producent se představí jako vypravěč v hudebním moritátu Pekelná komedie, jehož námětem se stal případ rakouského sériového vraha Jacka Unterwegera. Program 66. ročníku festivalu pokračuje i v Národním divadle, kde se uskuteční první ze dvou koncertů scénické moderní miniopery Šel jsem do domu, ale nevstoupil v podání souboru Hilliard Ensemble. Druhé představení se koná v Národním divadle v pátek.

Unterwegerův příběh, který je příkladem toho, jak média mohou ze zločince udělat celebritu, je v Pekelné komedii kombinován s hudbou Beethovena, Boccheriniho, Glucka, Haydna, Mozarta, Vivaldiho a Webera v podání sopranistek Bernardy Bobrové a Alexandry Zamojské a barokního orchestru Vídeňské akademie řízeného Martinem Haselböckem. „Vlastně je to strašný příběh. Ale je to příběh o velkých emocích a o lidech, kteří měli pocity vždy stejné. Tak tomu bylo před tisíci lety a je tomu tak i teď,“ myslí si umělecký vedoucí barokního orchestru Wiener Academie Martin Haselböck.

Podle Haselböcka se v pojetí tématu nejedná o glorifikaci zločince. „Je to příběh, který navazuje na mnohé, co se odehrávalo v opeře v 19. století nebo v barokní opeře. Vždy se opakuje motiv násilí. Násilí je pácháno neustále, i na ženách. A to zrcadlilo i umění minulosti. Takže je to divadelní hra, která má mnoho poselství, nejen příběh Unterwegera,“ vysvětluje Haselböck.

Video Reportáž Lucie Klímové
video

Reportáž Lucie Klímové

Reportáž Lucie Klímové

U 2.6.2011

Rozhovor s Martinem Haselböckem

0„Již na tiskové konferenci jsme viděli, že můžeme v Praze počítat s intelektuálně velmi vzdělaným publikem. Je to publikum, které umí anglicky. Kdo umí anglicky, bude mít větší radost z představení, ale samozřejmě bude opatřeno titulky. Publikum, které by chtělo vidět jen Johna Malkoviche, si také přijde na své, protože bude na jevišti dvě hodiny v kuse. Je to opravdu skvělý člověk, nesmírná osobnost. Není to žádná hvězda s manýry.“

Pro varhaníka a dirigenta Martina Haselböcka je Pražské jaro významným festivalem. Poprvé na něm vystoupil ve 14 letech jako varhaník-sólista, před deseti lety naposledy se svým orchestrem jako dirigent. „Z Vídně jsme se vždy dívali se závistí do Prahy a říkali jsme si: V Praze je báječná kultura. Myslím si, že je skvělé, když si festival podrží tak skvělou kvalitu jako Pražské jaro,“ dodává.

Kromě Pekelné komedie se v rámci Pražského jara uskuteční první ze dvou koncertů scénické moderní miniopery souboru Hilliard Ensemble. Jde o mimořádný projekt založený na zvláštním spojení hudebního experimentu známého britského souboru.