Zlatá triga Pražského Quadriennale putuje do Brazílie

Praha - Hlavní cena Zlatá triga za nejlepší expozici Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (PQ) putuje do Brazílie. Mezinárodní porota jí odměnila citlivé propojení scénografie s popkulturou. Brazilci bodovali také za nejlepší realizaci inscenace. Na dnešním slavnostním večeru na Nové scéně Národního divadla byla tradičně v předstihu udělena i další ocenění této mezinárodní soutěžní přehlídky, jíž se do 26. června zúčastní téměř sedmdesát zemí. Zlaté medaile získaly letos v této konkurenci také Chorvatsko, Lotyšsko, Maďarsko, Nový Zéland, Mexiko, Řecko a Norsko.

Kurátorem vítězné expozice nazvané Postavy a pomezí: brazilské scénografické teritorium byl Antonio Grassi, autory tématu Aby Cohen a Ronald Teixeira. Stánek brazilského umění vzbuzuje zájem i mezi návštěvníky výstavy ve Veletržním paláci. Brazilci se v něm snaží o „ukázku scénografie coby provokativního umění, kde scénograf je výzkumníkem, jenž zobrazuje obor jako citové bezpečí“. Podle poroty se jim to povedlo s šarmem, citem i stylem.

Zlatá medaile za nejlepší scénické řešení putuje do Chorvatska. Cenu za nejlepší kostým dostala Emma Ransleyová z Nového Zélandu za své Obytné šaty, které porotu ohromily extrémní jednoduchostí a konceptuální silou. Za nejlepší práci v oblasti divadelní architektury a prostoru byly oceněny Mexiko a Řecko. Zlatou medaili za nejlepší užití divadelní technologie si odváží chorvatský projekt Numen/For Use.

Nejlepší expozici ve Studenské sekci v rámci PQ 2011 připravili studenti katedry scénografie Lotyšské akademie umění. Nejvýraznějšími talenty letos jsou Annick Lavalléeová-Bennyová (Kanada), Jakob Oredsson (Švédsko) a Norská divadelní akademie za konceptuální instalaci Erase to Play.

Cena za nejlepší kurátorský koncept expozice patří Maďarsku. S přáním zdůraznit klíčový význam děl zvukových a světelných designérů a v naději, že se těmto zásadním, byť často podceňovaným prvkům scénografie dostane zasloužené pozornosti, udělila porota zvláštní cenu za vynikající zvukový design Velké Británii.

Dvanáctý ročník PQ se koná především ve Veletržním paláci, ale i na piazettě Národního divadla a dalších místech metropole. Na ploše více než 35 000 metrů čtverečních soustřeďuje to nejlepší ze světového divadla, designu, architektury a módy. Během jedenácti dní nabízí čtyři stovky akcí za účasti tisíce umělců či teoretiků z celého světa.

Pražské Quadriennale pokračuje

Výstava se dneškem dostala do druhé poloviny. Mezi stěžejní akce bude patřit projekt Claudie Bosseové „the tears of stalin/stalinovy slzy“, v jehož rámci zazní na Čechově mostě chór 18 sirén, umístěných na devíti automobilech. V úterý 21. června vjede tento „pohyblivý orchestr“ na Václavské náměstí - ampliony na čtyřech kolech poprvé rozezní centrum Prahy v 16:30 hodin. Poté se choreograficky vedený ansámbl vydá k Čechovu mostu, kde se odehraje vpodvečer hlavní část představení. Záměrem autorky je „zastavení života ve městě a zaposlouchání se do jeho zvuků“.

V budově, kde dříve sídlil komunistický deník Rudé právo, vystoupí se svým spektáklem progresivní maďarská skupina Krétakör, a to celkem devětkrát: 22., 23. a 24. 6. od 15:00, 18:00 a 21:00 hodin. Multimediální reality show se dotkne upálení Jana Palacha, neutěšené politické situace v současném Maďarsku, náboženství, ale i úskalí vztahů mezi rodiči i dětmi a v neposlední řadě hledání identity střední Evropy.

  • Instalace The Telling Orchestra od norského autora Asle Nilsena z Verdensteatretu. autor: Vít Šimánek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2642/264191.jpg
  • Pražské Quadriennale 2011 autor: ČT24, zdroj: Pražské Quadriennale http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2574/257393.jpg
  • Pražské Quadriennale / logo zdroj: Pražské Quadriennale http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2574/257392.jpg
  • Pražské Quadriennale - extrem costume zdroj: Pražské Quadriennale http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2574/257390.jpg