Janáčkovy Hukvaldy vyvrcholí středověkou hudbou

Hukvaldy – Mezinárodní hudební festival Janáčkovy Hukvaldy, který se odehrává v rodišti světoznámého skladatele už po osmnácté, se blíží ke svému konci. Tento rok byly hudební svátky věnované hlavně Janáčkově písňové tvorbě, zazněla i náročná Glagolská mše. Festival do 24. července postupně nabízí patnáct vystoupení, například ve věži hradu nebo v amfiteátru v hradní oboře. Janáček se ke svému kraji a ke svému rodišti vždy hrdě hlásil. Svou tvorbu postavil na místní hudební tradici, kterou postupně přetvořil ve vlastní hudební jazyk, který ho celosvětově proslavil. Přesto, že ve světě patří k nejhranějším českým autorům, v Česku má stále pověst těžko přístupného autora.

Na festivalu zaznělo i jedno ze skladatelových vrcholných děl – Glagolská mše, která je klasickou latinskou mší, zpívanou ale ve staroslověnštině. Hukvaldský rodák, jenž byl známý svou vášnivou povahou, mši pojal po svém. „Když dirigujete jiné mše, ať je to Dvořák, Mozart, Haydn, tak je tam vždycky cítit taková pokora k Bohu a k tomu textu. Jeho přístup, jeho sdělení, je až rebelovské, kdy on se staví jako člověk proti tomu, co nechápe, ale v co věří. Ale přesto se neskloní, zůstává rebelem,“ vysvětluje Stanislav Vavřínek, dirigent Filharmonie Bohuslava Martinů v Brně. K náboženství měl Janáček velmi komplikovaný vztah a kostely přímo nesnášel, což se projevuje na dramatickém výrazu celé mše.

Eva Drlíková, ředitelka Nadace Leoše Janáčka

„Pod svícnem bývá tma. Janáček se sice hraje a studuje, ale myslím, že ještě pořád neoslovil tolik posluchačů, aby dokázal naplnit tolik divadel jako venku.“

V hukvaldském amfiteátru, kde se festival pravidelně koná, ale nezní jen hudba Leoše Janáčka. „Máme tam i hudbu klasicistní, v provedení Janáčkova orchestru, nebo i Collegium 1704,“ podotýká Bohdana Rywiková, předsedkyně Fondu Janáčkovy Hukvaldy. Právě středověkou a barokní hudbou bude festival v následujících dvou víkendech vrcholit.

Reportáž Maria Kubaše (zdroj: ČT24)

Představitelé fondu již dříve informovali, že skončil spor, kvůli kterému museli pro letošní ročník změnit festivalové logo. „Loni jsme zjistili, že bývalý předseda fondu si bez vědomí členů fondu nechal logo zaregistrovat na své jméno. Nabídl nám, že je můžeme používat, když mu zaplatíme,“ řekl sekretář FJH Pavel Bernatský. Fond se proti registraci odvolal. „V těchto dnech jsme dostali od Úřadu průmyslového vlastnictví potvrzení, že registrace byla zrušena a že je od samého počátku neplatná,“ řekl Bernatský. Vedení FJH se chce pro příští rok vrátit k tradičnímu logu a podniká kroky, aby už v budoucnu žádný spor o vlastnictví ochranné známky nemohl nastat.