Degas - malíř pohybu

Londýn - Fascinaci Edgara Degase pohybem zachycuje rozsáhlá výstava tohoto slavného francouzského impresionisty, která začíná v sobotu v londýnské galerii Royal Academy of Arts. Expozice se snaží představit Degasovy slavné obrazy a studie baletek také v kontextu začínající fotografie a filmu, které na něj měly podle kurátorů velký vliv.

Výstava s výmluvným názvem Degas and the Ballet: Picturing Movement (Degas a balet: zobrazení pohybu) nabízí 85 Degasových olejů, kreseb, uhlů a pastelů. Jedním z klíčových vystavených děl je bronzový odlitek jeho slavné sochy čtrnáctileté tanečnice. Její voskový originál vystavil v roce 1881 na šesté výstavě impresionistů v Paříži a vyvolal nepřátelské kritiky, kterým vadil realismus sochy. Degas jí totiž doplnil i parukou skutečných vlasů a baletní sukénkou z mušelínu.

Degas bude vždy znám především jako malíř tanečnic. Od 70. let 19. století maloval především v pařížské opeře baletky na scéně a hlavně v zákulisí. Podle jednoho z kurátorů výstavy Richarda Kendalla šlo ale Degasovi hlavně o pohyb. „Říkají mi malíř tanečnic, ale nechápou, že jsou pro mě jen záminkou k malování pěkné látky a k zachycení pohybu,“ řekl ve stáří Deagas obchodníkovi s uměním Ambroisemu Vollardovi.

Kutátoři také představují snímky dobových fotografů - především Brita Eadwearda Muybridge a Francouze Etiennea-Julesa Mareyho, kteří se snažili zachytit fáze pohybu. Výstava nabízí i první filmové záběry tance.

Když se Degas ukáže v tomto kontextu, výstava potvrzuje, že nebyl jen tvůrcem krásných obrazů baletek, ale moderním radikálním umělcem, který důkladně přemýšlel o vizuálních problémech a byl si vědom vývoje technologie, uvedli kurátoři výstavy.

Degas sám byl k fotografii nejprve nedůvěřivý, ale nakonec si v 61 letech pořídil v roce 1895 vlastní aparát a stal se nadšeným fotografem. Všude s ním chodil a snažil se vymýšlet nové věci, řekl Kendall. Výstava nabízí několik Degasových fotografií baletek, ale i portrét jeho přátel - malíře Augusta Renoira a básníka Stéphanea Mallarmého.

Závěr expozice zahrnuje pastely z konce Degasova života, na kterých jsou baletky už v poklidnějších pózách a v temnějších barvách. „Jakoby se osvobodil od dřívějších obav. Zpomalil a s ním zpomalily i tanečnice, ale obrazy jsou stále plné energie,“ řekl Kendall.

Epilogem výstavy je krátký filmový záběr jednaosmdesátiletého Degase na pařížské ulici. Záběr pořídil režisér Sacha Guitry, který filmoval i další slavné malíře a chtěl nafilmovat v ateliéru i Degase, ale ten ho odmítl.

Velká část vystavených pastelů a kreseb je citlivá na světlo, takže celá expozice je v příšeří. Kvůli zranitelnosti exponátů se výstava po uzavření 11. prosince nepřesune do jiné galerie.