Recenze: Nedělní odpoledne Jitky Horázné

Galerie Fotografic opět boduje – tentokrát výstavou aktuálních děl mladičké Jitky Horázné, Moravanky, která studovala fotografii na pražské FAMU a na ITF v Opavě. V roce 2009 bodovala druhým místem v soutěži Frame. Asi bych radši měl hovořit o sérii Sunday Afternoon, protože z větší části vznikla ve Spojených státech. Využila některých neopakovatelných prostředí a vyhmátla naši představu ospalých amerických nedělí.

Autorčiny vystavené snímky jako by zastavovaly čas. Dlouhé, nekonečné nedělní odpoledne ztrácí své přesné kontury, nejasnost a takřka nepozorovatelná barevnost-nebarevnost, rozostřené záběry, jakoby nudná témata, zásadní nedramatičnost a přitom jistota, že se něco opravdu děje.

Emotivní síla je dána nejen právě sdělenou charakteristikou, ale tématy v druhém plánu, se kterým Horázná velmi dobře pracuje a zcela zřetelně počítá s divákovou spoluúčastí. Libuše Jarcovjáková ve svém textu uvažuje o tom, že Horázná postrádá předem stanovený kalkul. Nemyslím si to – díla jsou promyšlena do nejjemnějších nuancí, jsme napnuti, atmosféra časového rozvolnění v nás vyvolává (schválně) zcela protichůdné pocity. Ve výstavní síni tak máme možnost prožívat souběžně dvě roviny vnímání, a tím pádem dvě roviny emocí.

Fotografie Jitky Horázné
Zdroj: ČT24/Jitka Horázná

Nabitá atmosféra, provokující, a současně potěšení, že s takovouto citovou účastí pracuje autor natolik mladý, že můžeme určitě s napětím očekávat další umělecký vývoj. A ještě k oné zdánlivě ledabylé technické úrovni – ve všech záběrech drží stanovenou formu záviděníhodným způsobem. Ani jednou nevypadneme ze hry, což potvrzuje dokonalost představené série.

Poněkolikáté konstatuji, že galerie Fotografic pečlivou dramaturgií převzala štafetu nejlepších fotogalerií v Praze a obdivuhodným způsobem si své čelné místo udržuje i nadále. I toto je jedna z událostí v podzimní výstavní  nabídce.

Fotografie Jitky Horázné
Zdroj: ČT24/Jitka Horázná