Recenze: Colombiana

Bylo jí devět, když z ní kolumbijský mafián strejda Luis udělal sirotka. Nechce, aby ji učili číst, psát a počítat – chce se naučit zabíjet, aby se mohla pomstít. Zavraždili jí rodiče a teď dostanou přes držku, protože se z bílé orchideje zrodil temný zabiják.

V říši orchidejí je Cattleya považována za nekorunovanou královnu. V šedozeleném přítmí deštných pralesů Jižní a Střední Ameriky září tenhle divoký skvost na větvích a kmenech stromů jako barevné drahokamy, které sem kdosi z rozmaru pohodil. Ve skutečnosti jsou to sympodiální epifytické někdy i litofytické, unifoliátní či bifoliátní rostliny, kterých je nějakých padesát druhů, z nichž je odvozeno tisíce hybridů.

Co je to za „zahrádkářské“ kydy v recenzi na akční film, říkáte si teď možná. A měli byste pravdu, kdyby po těchto pestrobarevných, trvanlivých a intenzivně vonících květech s typicky velkým květním pyskem nebylo pojmenováno jedno pomstychtivé děvče, které obraz téhle kytky maluje na těla svých obětí. Tím ale podobnost končí, protože tahle Cataleya nejraději navléká černou kombinézu, při svém způsobu života zřejmě dlouho nepřežije – a ze všeho nejvíce voní krví. Co se týká velkého pysku, posuďte sami, až uvidíte Zoe Saldanaovou, která se téhle „leonovské“ role ujala.

Zabiják nesmí být (úplný) blbec

Její táta Fabio dělal v Kolumbii pro Dona Luise špinavou práci a špinavě byl také odpraven z tohoto světa. Že jeho dcera, devítiletá Cataleya, bude v jistém směru odolná a talentovaná, svědčí fakt, že celou dobu (byť tato zase netrvala až tak dlouho), co její rodiče sloužili jako živý terč Louisova zabijáckého komanda, seděla soustředěně za stolem (a neschovala se, jak by to učinila většina jejích vrstevníků pod postel nebo do skříně). A že na to má, potvrdila vzápětí, když hlavnímu Luisovu poskokovi Marcovi (navzdory tomu, že byl u jejího biřmování) připíchla kudlou ruku ke stolu, aby získala trochu náskoku, na pravém místě a před pravou osobou vyblinkala čip, poslední dárek od táty, který byl jejím pasem do Ameriky, kde se jí ujal ranař a gangster strejda Emilio. Slušný výkon na devítileté děvče, které zatím neprošlo speciálním výcvikem.

Nikdo se nemůže divit, že s touhle zkušeností a rodinným genetickým zázemím byla předurčena pro životní dráhu profesionálního zabijáka, a strejdovi Emiliovi dalo velkou práci, aby kromě tréninku profese (kterou si vzal na starost sám) donutil pomstou umanutou Cataleyu chodit ještě nějaký čas do školy a vzdělávat se i tradičním způsobem, neboť blbý zabiják nikdy dlouho nepřežije. O nějakých patnáct let později je z ní elegantní a sexy „smrtonosná zbraň“, které Emilio dohazuje exkluzivní kšefty po celém světě. Jako vedlejšák posílá ovšem Cataleya do penálu i hajzly označené symbolem orchideje a láká tak Dona Luise z jeho nory, neboť tím, kdo by měl zemřít poslední, je on!

Vypněte mozek…

… a zapněte žlázy s vnitřní sekrecí, neboť Luc Besson (spolu s tradičním členem týmu Robertem Markem Kamenem) znovu napsal scénář sázející na provařené akční schéma, podprahové reakce první signální soustavy a problematickou premisu, že sem tam nějaký ten filmový úchyl může i takto vyhřezlou kombinaci záměrně vyhledávat. Zatímco orchidea Cattleya je z rodu královen, kdysi kultovní režisér Besson (Brutální Nikita, Leon, Magická hlubina či Pátý element) se již nějakou dobu pinoží mezi rutinními béčkovými scenáristy a producenty, přičemž bych nevylučoval možnost, že tak činí, protože je mu tam vlastně docela dobře.

Tomu odpovídá i skutečnost, že v tomto případě cizeluje béčkové aranžmá do docela čistého tvaru, který je vcelku koukatelný (pakliže vám tento level nenahazuje kopřivku), dává jasně najevo, že na vyšší ambice neaspiruje a svým způsobem tak hraje na „férovku“.

  • Columbiana zdroj: H.C.E.
  • Columbiana zdroj: H.C.E.

Nevadí vám triviální, obehraná a předvídatelná story, nejste hnidopiši, kteří v ní budou (zbytečně) hledat vycizelované charaktery, propracované dialogy a logiku – a naopak máte rádi, když to odsejpá a holky si odkládají, aby je nic neškrtilo, až budou zabíjet? Jestliže je tomu tak, pak vás tahle rutinní „revenge movie“ nezprudí, neznudí a přivede na sto sedm minut na jiné (neříkám zrovna, že lepší) myšlenky.

Všichni mrtví byli hajzlové

To je nezbytná podmínka pro to, abyste mohli bez morální újmy pociťovat sympatie k někomu, kdo zabíjí na plný úvazek. Vystudovaný psycholog, režisér Olivier Megaton (odpovědný třeba za poněkud zpráskaného Kurýra 3) dobře věděl, že v tomhle opusu nejde o psychoanalýzu a jemnou typologii postav, ale o to, obsadit do hlavní role brutální sexy krasavici, na kterou bude při zabíjení radost pohledět a která si to bude v pauzách (aby se divák nenudil) rozdávat třeba s nějakým malířem, co pořád nemůže přijít na to, co je zač.

Tak do projektu vstoupila Zoe Saldanaová, která je stejně smrtelně krásná jako nebezpečná a na níž je radost pohledět, zejména když ztopořené bradavky pod přiléhavým neoprénem alespoň tímto zvětší objem jejího subtilního hrudníku (dokládajícího, že předtím než se stala zabijákem, studovala v Dominikánské republice balet). Tenhle estetický zážitek si ovšem jen problematicky mohou vychutnat ti, kteří před ní bezmocně čekají na hladký průstřel životně důležitého orgánu, stojí na křehké skleněné desce nad žraločím akváriem či nedopatřením vlezli do auta s vyhládlými rotvajlery.

Je fakt, že více než aby takto vypadala, se po ní nechce (proč se také snažit hrát, když stejně není co), a že po Pirátech z Karibiku, Star Treku a zejména modré kreaci z Cameronova Avataru mohla sáhnout po lepší roli. Ale ta by třeba zase nebyla hlavní. A také je fakt, že bez ní by Colombiana měla jen připouklý odér zvětralé kávy bez chutě a zápachu. Uvidíme, zda pro ni bude tím, čím byl Kurýr po Jasona Stathama.

Místo toho, aby se pustil do pokračování Leona, Luc Besson napsal a zprodukoval něco mezi ním a Brutální Nikitou, což spolehlivě zadělává na to, že tenhle opus (navzdory docela slibnému rozjezdu) nedosahuje kvality ani jednoho. Z pozice Bessona je důležité, že se investovaných čtyřicet milionů dolarů zcela určitě vrátí – a z pozice diváka je klíčové, aby věděl, na co jde, a čekal očekávané. A toho se mu také dostane!

COLOMBIANA. USA, Francie 2011, 107 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Olivier Megaton. Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen. Kamera: Romain Lacourbas. Hudba: Nathaniel Méchaly. Hrají: Zoe Saldanaová (Cataleya), Jordi Mollà (Marco), Cliff Curtis (Emilio Restrepo), Lennie James (Ross), Michael Vartan (Danny Delanay), Reto Benites (Don Luis). V kinech od 22. září 2011.