Praha - Jiří z Poděbrad na kole BMX, bohyně Slovanů Slávie s tetováním a korunovace dýdžeje místo krále jsou jen některé příklady toho, jak mladí umělci přetvořili Slovanskou epopej. Jejich verze dvaceti pláten Alfonse Muchy jsou pod názvem Klubová epopej vystaveny v rámci přehlídky Designblok. 21. plátno mají vytvořit sami návštěvníci.
Tetovaná Slávie aneb Vítejte v klubu epopeje
Autory jsou většinou ne příliš známí výtvarníci, designéři a fotografové. Na zpracování děl na marketingově zadané téma měli asi tři měsíce a jejich odměnou za práci je právě vystavení na Designbloku a určitá možnost prezentace.
Každý z vybraných autorů měl za úkol po svém zpracovat jedno z Muchových pláten, jež mapují dějiny slovanské historie. Někteří se ve svých dílech snažili vyzdvihnout symboliku původních pláten, v jiných bylo jasně vidět, který z Muchových obrazů autor zpracoval. Všichni ovšem k diskutovanému dílu přistoupili s nadhledem a humorem.
To dokládá zejména dílo fotografa a výtvarníka Davida Sudy, který plátno Apotheosa z dějin Slovanstva pojal velmi hravě - fotografii obrazu zvětšil a obličej ústřední postavy vyřízl. „Když jsem přemýšlel o tom, kdo je dnes vlastně typickým Slovanem, tak v dnešní době personifikace a sociálních sítí, kdy každý je vlastně tou hlavní figurou, udělal jsem to tak, aby každý mohl do obrazu doplnit sám sebe,“ vysvětlil.
Neméně výrazná je i instalace děl Davida Šestáka a Michala Blažka, kteří své obrazy namalovali fosforeskujícími barvami, takže jsou vystaveny v prostorách s ultrafialovými lampami. Na výstavě se veřejné prezentace dočkal také známý streetartový umělec tvořící pod přezdívkou Aargh, mladá umělkyně Ilona Polanská nebo člen umělecké skupiny Hurá Michal Blažek.
Na expozici Klubová epopej se mohou návštěvníci přijít podívat po celou dobu trvání letošního Designbloku, který končí 9. října. V budoucnu by se pak díla měla vydat na celorepublikové turné po českých městech.