Radost až na kost

Praha – Svátky od Dušiček do masopustu provází výstava v pražském Náprstkově muzeu zaměřená na lidové podzimní i zimní oslavy církevního roku v Mexiku i českých zemích. Zvláštní pozornost je věnována mexickému svátku zemřelých, který je v tamějším pojetí velkou celospolečenskou událostí a veselou oslovou života. Odtud také název výstavy – Veselí kostlivci.

„Po velmi úspěšné výstavě mumií a menší výstavce smutečních oznámení, která bude otevřena až do března příštího roku, jsme připravili výstavu, která se věnuje rituálům spojeným s pohřbíváním. Tentokrát jsme se zaměřili na Mexiko,“ uvedl Michal Lukeš, generální ředitel Národního muzea, pod které Náprstkovo muzeum patří.

Výstava představuje lidové obřady a slavnosti Mexika, v nichž se odráží lidové náboženství spojující křesťanské prvky s domorodými předkřesťanskými. Zaměřuje se na obřady, které se konají v podzimních a zimních měsících a jsou spojeny s náboženskými svátky, jako jsou Dušičky, Vánoce, Tři králové. Vrcholí karnevalovými maskami – masopustem.

  • Vánoční svícen s archandělem (Mexiko) zdroj: Národní muzeum
  • Karnevalová maska čerta (Mexiko) zdroj: Národní muzeum

Zcela zvláštní formu má v Mexiku svátek zemřelých, který připadá stejně jako u nás 2. listopadu. Byl dokonce pro svou unikátnost zařazen mezi jednu z památek nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Podle mexické verze přicházejí duše zemřelých v dušičkovém období na zem, aby navštívily své pozůstalé příbuzné. Ti jim na hroby pokládají květiny, ovoce, pečivo i nápoje a drží zde noční stráž, během níž na hrobech hodují v rituálním kontaktu s dušemi zesnulých.

Předvánoční svátky nezahrnují v Mexiku jako v českých zemích Mikuláše nebo obchůzky Lucek, výrazně oslavován je ale svátek Panny Marie Guadalupské, národní světice Mexika, který spadá na 12. prosinec. Vánoce samy mají mnoho odlišných momentů, k nimž patří např. posady, obchůzkové kolektivní hry se zpěvy. Jejich námětem je hledání noclehu Panny Marie a Josefa v Betlémě. Mexická část výstavy končí karnevalovým průvodem, který volně přechází v masopustní průvod odehrávající se v českých zemích.

Reportáž Petra Viziny (zdroj: ČT24)

„Výstava klade důraz na mexickou obřadnost a porovnává ji s lidovými obřady u nás,“ dodává k Veselým kostlivcům autorka výstavy Kateřina Klápšťová. „Představí návštěvníkům paralely i rozdíly mexických a českých svátků, které spojuje křesťanský základ, avšak zároveň jsou směsicí různých historických tradic i s jejich předkřesťanskými kořeny. Chceme představit specifickou obrazotvornost a kreativitu Mexičanů i Čechů a ukázat, že obě země jsou si přes rozdílné tradice v mnoha ohledech blízké.“

Výstava je rozdělena na mexickou a českou část, obě části spojuje pomyslný most masopustu, který probíhá v obou kulturách. Mexickou část doprovázejí současné fotografie dušičkových oslav a dalších mexických svátků, které během svého pobytu v Mexiku zachytil profesionální fotograf Vojtěch Vlk. Českou část doplňuje soubor fotografií maskovaných postav jihočeského masopustu ze 70. let 20. století, jejichž autorem je etnograf Ludvík Baran.

  • Lebka z cukru, symbol mexických Dušiček zdroj: Národní muzeum
  • Z výstavy Veselí kostlivci autor: Michal Doležal, zdroj: Národní muzeum

Na Veselé kostlivce nebo na některý z doprovodných programů mohou zájemci zajít do Náprstkova muzea do 4. března.