Střet fanatismu s touhou po svobodě v Údolí včel

Praha – Do pokladnice českého filmového umění patří bezesporu i slavný film Františka Vláčila Údolí včel. Snímek, jenž je složitou alegorií na téma bezohledné moci a snahy člověka vymanit se z jejího vlivu, vznikl v roce 1967 podle stejnojmenného románu Vladimíra Körnera. Tragicky laděný příběh uvede Česká televize v rámci cyklu Velikáni filmu v pondělí 9. ledna od 21:00 na programu ČT2.

Historický film Františka Vláčila se odehrává v drsných reáliích druhé poloviny 13. století. Zobrazuje svár mezi vnucenou příslušností k asketickému křižáckému řádu a touhou po svobodném životě. Zemanského chlapce Ondřeje (Petr Čepek) zaslíbil jeho otec již v dětském věku Bohu - Řádu německých rytířů, aby tak vykoupil svou vlastní vinu.

Po letech strádání a odříkání však mladík poznává, že existuje ještě jiný svět než ten, který poznal v masivních zdech řádového hradu kdesi na severu. Zatouží po rodném Vlkově a pokusí se o návrat. Je však pronásledován rytířem Arminem von Heide (Jan Kačer), bývalým přítelem, který chce potrestat jeho selhání a během Ondřejovy svatební noci vnikne do ložnice jeho nevěsty…

Jeden z nejtemnějších románů Vladimíra Körnera posloužil Františku Vláčilovi (stejně jako kulisy a kostýmy z Markety Lazarové) k přesnému načrtnutí světa středověku, kde je sláva boží nadřazena osobní svobodě a každé provinění proti kánonu se nevyhnutelně trestá. Poetické filmové vidění, sugestivní výtvarná stylizace, dějová dramatičnost a vynikající herecké výkony Petra Čepka a jeho protihráče Jana Kačera řadí film mezi vrcholná díla české kinematografie.

Vysoce estetická a lyrizující filmařina geniálního Františka Vláčila

Filmový scenárista a režisér František Vláčil je považovaný za ztělesnění vysoce estetické a lyrizující filmařiny. Začínal v brněnském trikovém studiu dokumentárních filmů, později ve filmovém studiu Československého armádního filmu, kde točil různé instruktážní a propagandistické snímky, které však dokázal režírovat s nevšední invencí.

Na Barrandově debutoval v roce 1960 filmem Holubice, kde hlavní roli nemocného chlapce ztvárnil pozdější úspěšný režisér Karel Smyczek. Snímek získal řadu mezinárodních ocenění a otevřel Vláčilovi dveře mezi filmařskou elitu. Režisér se tak zařadil mezi nejpozoruhodnější filmové tvůrce tzv. československé nové vlny 60. let 20. století.

Největší ohlas mu ale přinesl dlouho připravovaný, dlouho natáčený a upravovaný film Marketa Lazarová - složitá historická filmová freska s tehdy debutující mladičkou slovenskou herečkou Magdou Vašáryovou v hlavní roli. Psychologický film plný obrazových metafor byl i na tehdejší poměry velice nákladný, jednalo se až do té doby o vůbec nejdražší český snímek. Aby se část nákladů vrátila zpět, bylo ve stejných kulisách a dekoracích natočeno, jak jsme již zmínili, i Údolí včel s Petrem Čepkem v hlavní roli, který zazářil i v dalším barevném snímku Adelheid.

V roce 1994 obdržel František Vláčil ocenění Český lev za celoživotní umělecký přínos českému filmu. Působil také jako prezident České filmové a televizní akademie. Také na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech obdržel hlavní cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Pro současné filmaře zůstává nedostižným vzorem.

Údolí včel (1967) - drama / historický film, 96 min. Režie: F. Vláčil, scénář: V. Körner a F. Vláčil, hudba: Z. Liška. Hrají: P. Čepek, J. Kačer, V. Galatíková, Z. Kryzánek, M. Macháček, J. Somr, V. Kotva, J. Hlaváčková, F. Kovářík a další.