Transformaci pražské operní scény bude řešit tripartita

Praha - Sloučení Státní opery Praha (SOP) a Národního divadla (ND), kterým byla letos 1. ledna zahájena transformace pražské operní scény, se 23. února dostane na jednání tripartity za účasti ministryně kultury Aleny Hanákové (STAN), premiéra Petra Nečase (ODS) a zástupců odborů. Po dnešním jednání s Hanákovou to přibližně stovce zastánců samostatného fungování Státní opery před ministerstvem kultury řekl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslav Zavadil.

Podle předsedy ČMKS Jaroslava Zavadila je sloučení oper nesmyslné. „Domluvili jsme si schůzku s paní ministryní kvůli tomu, aby se zamezilo fúzi těchto dvou souborů. Domníváme se, že je nesmyslná, a není pravda, že by hospodaření Státní opery bylo ve špatných číslech,“ uvedl Zavadil. Během jednání čekala před ministerstvem asi stovka zastánců samostatné opery. Svou přítomností chtěli podpořit odboráře při jednání na ministerstvu.

„Chceme vrátit běh Státní opery do května a února roku 2011, kdy vzkvétala, do doby, než byl nastolen nový režim. Chceme oddělení Státní opery od Národního divadla,“ řekl před jednáním představitel odborové organizace Státní opery Miroslav Svoboda. Pověřený ředitel SOP a ředitel Národního divadla (ND) Ondřej Černý podle svých dřívějších slov pro sezonu 2011/2012 vychází z toho, že rozhodnutí o transformaci pražské operní scény je neměnné.

Transformace se má uskutečnit v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů Národního divadla a Státní opery Praha.

Někteří zaměstnanci a odboráři Státní opery v bouřlivé atmosféře loni 28. února předali tehdejšímu ministru kultury Jiřímu Besserovi (za TOP 09) otevřený dopis. V něm podpořili koncepci bývalého pověřeného ředitele SOP Radima Dolanského, který navrhoval zachovat i nadále samostatnou existenci opery.

Besser Dolanského odvolal z funkce a svěřil ji řediteli Národního divadla Ondřeji Černému, který má mandát do poloviny roku 2013. Proti ministrovu rozhodnutí umělci a zaměstnanci SOP několikrát protestovali. Zástupci SOP 14. června předali Senátu petici s více než 18 tisíci podpisy za zachování jejího operního i baletního souboru. Senát později těsnou většinou označil propojení SOP s Národním divadlem za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné.

Uměleckým šéfem SOP se 1. července stal slovinský režisér a scénograf Rok Rappl působící pod uměleckým jménem Rocc. Od 1. ledna bude zároveň šéfem opery Národního divadla. Hlavním důvodem reformy pražské operní scény bylo podle Bessera především účelné vynakládání finančních prostředků.