La Película nabídne španělské filmové hity

Praha – Výběr toho nejlepšího ze španělské filmové produkce posledních dvou let nabízí ode dneška 7. ročník festivalu La Película. Dramaturgie představuje současnou španělsky mluvenou kinematografii v jejím výjimečném žánrovém i formálním rozsahu. Publikum se tak může těšit na ambiciózní fantasy v hollywoodském stylu, horor, absurdní komedie, sociální dramata anebo psychologicky laděné snímky, stejně jako animované, dokumentární či experimentální filmy. Aktuální produkci navíc doplní prestižní kolekce španělských neorealistických skvostů natočených mezi léty 1951 až 1961 režiséry jako Carlos Saura či Luis Buñuel. Osmnáct současných i archivních španělských filmů v letošním roce doplní čtveřice filmů z Venezuely.

Zahajovací projekce byla svěřena filmu Vetřelci / Intruders – španělský režisér Juan Carlos Fresnadillo tento horor natočil v hollywoodském stylu s hvězdami Clivem Owenem nebo Danielem Brühlem. České publikum tento snímek slavnostně uvedený na festivalech v Torontu a San Sebastianu uvidí dříve než například návštěvníci kin ve Spojených státech.

„Pro letošní festival La Película jsme vybrali stěžejní filmy různého žánrového zaměření, které ve Španělsku vznikly za poslední dva roky. Vyskytuje se mezi nimi několik velkorysých koprodukcí. Promítnuto bude celkem 22 snímků, což je dosavadní rekord festivalu,“ upozornil dramaturg přehlídky David Čeněk.

Reportáž Ondřeje Moravce (zdroj: ČT24)

„Současná bouřlivá společenská a ekonomická situace Španělska se začíná čím dál častěji odrážet na tématech filmů. Autoři k vystižení atmosféry využívají postupů dokumentárního filmu. Podobná situace byla i v období tzv. španělského neorealismu, kdy země procházela krizí a tomu odpovídá i ladění námi uváděných snímků, jako je např. debut Carlose Saury Páskové,“ přibližuje dále programovou náplň Čeněk.

V rámci sekce Španělský neorealismus budou promítnuta stěžejní díla tamní kinematografie: ve Španělsku se vlna nového přístupu ke kinematografii vzedmula o pár let později než v Itálii, ale přinesla neméně zajímavá filmová díla. Stačí jmenovat Smrt cyklisty / Muerte de un ciclista režiséra Juana Antonio Bardema z roku 1956, Buñuelovu Viridianu, debut Carlose Saury Páskové  / Los Golfos  a další.

Sedmý ročník festivalu La Película tradičně probíhá v pražském Kině Světozor 14. – 19. února, od 20. do 26. února v brněnském Kině Art. 

Venezuelská kinematografie, které je věnována část festivalu La Película, v posledních letech expanduje na světové filmové trhy. Jen v minulém roce zde mělo premiéru 15 celovečerních snímků. V loňském roce se venezuelské filmy zúčastnily 117 mezinárodních festivalů, na nichž získaly 42 různých ocenění, což je vskutku úctyhodný výkon. Přesto u nás zůstává prakticky neznámá. Festivalovému publiku tamní filmovou tvorbu přiblíží čtyři tituly natočené v rozmezí let 2007 až 2011. 

Román Chalbaud – Dny moci / Días de poder líčí tamější politické události na přelomu 50. a 60. let.

César Bolívar – Smrt ve vysokém rozlišení / Muerte en alto kontraste je ukázkou oblíbeného žánru tzv. tropického thrilleru, který odráží politické problémy minulosti.

Alberto Arvelo – Cyrano Fernández je novodobým a velmi originálním zpracováním slavného dramatu Cyrano z Bergeracu.

Hernán Jabes – Macuro, režisér vykresluje způsob boje za lidská i občanská práva na pozadí skutečného příběhu z osmdesátých let, který se odehrál v malém rybářském městečku.