Galerie AMoYA dává zelenou mladým umělcům

Praha - Nová pražská galerie sídlící u Karlova mostu AMoYA funguje ve zchátralém barokním paláci v centru Prahy od loňského června. Objekt soukromému subjektu Artbance, který muzeum financuje, poskytla Galerie hlavního města Prahy. Principem Artbanky je nakupovat díla čerstvých absolventů a následně je pronajmout. Za necelý rok fungování si je pronajalo zhruba 12 soukromých firem. Muzeum představilo katalog děl, která se za první sezonu v jeho prostorách objevila a jímž by chtělo zejména v zahraničí prezentovat mladé české umění.

Činnost Artbanky je ale také terčem kritiky. Ta jí nejčastěji vyčítá převažující kvantitu nad kvalitou anebo nákup děl za zvýhodněné ceny pod záminkou budování poloveřejné sbírky. „Kriticky se ozývají samozřejmě kurátoři, kterým se třeba nelíbí výstava, nebo se jim nelíbí někteří umělci, nebo se jim třeba nelíbí, že tady nemají výstavu. Pak se stane, že se objeví třeba nějaký článek,“ komentoval kritické hlasy Petr Šec z Artbanky. 

Šéfkurátorem muzea pro příští sezonu se stal Milan Salák, který uvedl, že by se ve své koncepci chtěl ještě více zaměřit na práci studentů a čerstvých absolventů vysokých uměleckých škol z Česka i Slovenska. V muzeu se již objevila také některá díla, která čeští i slovenští umělci představili ve společném československém pavilonu na benátském bienále, Salák by chtěl vystavit i další. Partnery pro výstavní program Salákovi budou umělci a pedagogové jednotlivých škol - Jiří Černický, Jiří Petrbok, Luděk Rathouský, Petr Lysáček, Michal Koleček, Ján Vasilko a Marek Kvetán. 

Reportáž Petry Schubertové (zdroj: ČT24)

Na současné výstavě je k vidění i několik semaforů výtvarníka Romana Týce. Ten za svoji akci, kdy skla s panáčky na pražských semaforech vyměnil za figurky v různých žertovných pozicích, nastoupil minulý týden do vězení. „Pokud masové vyjádření rozhořčení lidí státní moc necítí jako moment k zamyšlení, že je tady něco špatně, tak uchopme umístění semaforů Romana Týce symbolicky jako pobídku a možnost k tolik nutné sebereflexi státních orgánů i celé společnosti,“ uvádí galeristka Olga Dvořáková, která Týce zastupuje. 

  • Z výstavy v galerii AMoYA zdroj: ČT24
  • Z výstavy v galerii AMoYA zdroj: ČT24

Galerie Artbanka Museum of Young Art (AMoYA) vystavuje také plastiku, kterou Týc dotvořil, Pomník 17. listopadu 1989 na Národní třídě. Při 20. výročí revoluce desku doplnil o vztyčené pravice s odkazem na situaci v roce 1939 a vztyčené prostředníky komentující rok 2009. Vznikla i další petice, jejímž cílem je Týcovi postavit v centru Prahy sochu, samozřejmě v podobě semaforu.