Rastr vítá jaro v Galerii Dolmen

Praha - V prestižní galerii Dolmen /s novým sídlem ve Pštrossově ulici 31, Praha 1/ byla instalovaná tematická výstava výtvarné skupiny RASTR s názvem: RESTART, které funguje úspěšně již šestým rokem, je složeno ze čtyř umělců: tří výtvarníků Miloše Englbertha, Jindřicha Hájka, Jakuba Kándla a jednoho fotografa Jiřího Machta. Vychází ze společného názoru odkazujícího ke klasické realistické malbě. Po úspěšné výstavě IKONA, která se konala na konci roku 2011 v galerii Atrium na Žižkově, přichází umělci tentokrát s jarním tématem obnovy a obrody. Výstava potrvá do 8. června.

Sdružení RASTR: Miloš Englberth /1974/, Jindřich Hájek /1972/ a Jakub Kándl /1973/ vystudovali klasickou malbu na Akademii výtvarných umění v Praze /AVU/ v ateliéru klasických malířských technik u uznávaného malíře, autora objektů a instalací, pedagoga Prof. Zdeňka Berana /1937/. Tři výtvarníci ve své malířské tvorbě využívají také fotografii. Jiří Macht /1977/ je absolventem katedry fotografie na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze /FAMU/. Na výstavách RASTRU dochází k zajímavé konfrontaci fotorealistických maleb tří výtvarníků se skutečnými fotkami jednoho fotografa. Doplňkem je i dílo Jakuba Kándla, který spektrum médií rozšiřuje svými počítačovými tisky. 

V atmosféře probouzející se jarní přírody a tématu věčného koloběhu znovuzrození samotní členové RASTRU v tomto roce přispěli novým životem dvou potomků. Téma dětského světa tak nezadržitelně prosakuje zejména v díle Jindřicha Hájka, nyní již dvojnásobného otce. RESTART je ovšem chápán na výstavě nejen v této rovině. Apokalyptické vize Miloše Englbertha naopak postrádají optimismus a pokládají otázku, zda lidé nezašli ve své pýše příliš daleko a nečeká nás na konci roku RESTART v podobě bolestné civilizační katarze. Jiří Macht nám zase nastavuje zrcadlo, a to doslova a do písmene. Na jeho zrcadlových tiscích, které vytvářejí až holografické efekty, se odráží i divák a díky tomu je nedobrovolně součástí fotografických kompozic. V dílech Jakuba Kándla se prolínají témata post-apokalyptických krajin a prostorů obydlených přízraky, kde však občas začíná bujet jarní vegetace. Vidíme zde obrazy „nových“ lidí, kteří jednak odkazují na téma biomechaniky H. R. Gigera, avšak s aspekty jakési „tribal“ kultury. 

RESTART vnímaný jako nový začátek vychází z pocitu, že dnešní doba přehodnocuje zažitá dogmata. Krize kapitalismu, o které se nyní hovoří a ztráta jistot v moderní západní společnosti, tak vyvolává neodbytný pocit, že se musí něco změnit, je třeba začít znovu - vystavět současnou společnost na nových základech. RASTR reaguje na toto společenské klima po svém a chápe „jaro“ jako symbol nového začátku, ať už bude jakýkoli.