Komedie nikdy nepracovala víc

Praha - Divadlo Komedie v těchto dnech zve diváky na představení poslední inscenace Hodina ve které jsme o sobě nevěděli. V režii Dušana D. Pařízka uvidíte téměř všechny herce. Tato inscenace je rozloučením a zároveň poděkováním, píše na webu divadlo. Na jevišti defiluje zhruba 140 postav, které narážejí na jednotlivá představení souboru. „Není třeba znát celý repertoár našeho divadla, měli jsme řadu hostů ze zahraničí, kteří mají pocit, že vidí jenom Handkeho text,“ říká Pařízek, který byl hostem Profilu ČT24.

Představení Hodina ve které jsme o sobě nevěděli je jednou ze tří inscenací textů rakouského dramatika a teoretika divadla Petera Handkeho, které Komedie vytvořila. Dalšími jeho hrami, jež do velké míry určily tvář Divadla Komedie, jsou Spílání publiku 2010 a Podzemní blues.

Handke nám velice usnadnil loučení

„Je to autor, který nám celou svou prací posledních čtyřiceti let velice usnadnil loučit se s Komedií. On se celou svou kariéru permanentně rozchází s divadlem ve zlém i v dobrém a zase se k němu vrací. Jeho pokusy, kterými posouvá hranici divadla i divadelního jazyka a zároveň ho totálně ničí, aby ho znova poskládal a mohl pokračovat, jsou ideálním materiálem pro divadlo, které uvažuje o konečnosti a konci svého působení,“ říká Pařízek.

„Představení však vůbec není nostalgickou připomínkou. Je spíše jakousi pavučinou času, který byl a který zůstává. Nádherné, chvílemi pitoreskní, chvílemi aristokratické, vysoce estetizované, přitom divácky vstřícné, komunikativní 'čisté' divadlo,“ napsal pro Mladou frontu DNES divadelní kritik Vladimír Hulec.

Pražské Divadlo Komedie končí po deseti letech. Soubor vedený uměleckým šéfem Dušanem Pařízkem s koncem července předá své působiště společnosti Company.cz, která dosud vedla Strašnické divadlo. Za svou existenci se divadlo propracovalo mezi českou, ale i evropskou divadelní špičku, kterou opustí kvůli nedostatečné podpoře pražského magistrátu.

My jsme nikdy nepracovali více

„Zní to asi absurdně, ale my si ten konec až tak moc neuvědomujeme. My jsme nikdy nepracovali více než v této poslední sezoně, poslední premiéru jsme vyprodukovali desátého května, v těchto dnech se točí filmová adaptace naší inscenace Odpad, město, smrt, Radim Špaček zdokumentoval čtrnáct našich inscenací a pracuje na dokumentu o našem souboru… To vše nás zaměstnává od rána do večera,“ uvedl Pařízek.

Minimalistická scénografie a progresivní dramaturgie je zaměřená především na současnou německou a rakouskou dramatiku. Divadlo Komedie se od svého začátku profilovalo jako scéna výjimečného žánru. Za dekádu existence se na jejích prknech vystřídali herci Karel a Marian Rodenovi, Daniela Kolářová, Saša Rašilov, Roman Zach, Martin Finger, Ivana Uhlířová či Martin Pechlát.

Dokázali, že se dá udělat divadlo bez kompromisů

„Jak ten soubor zrál, tak zrály ty inscenace a dramaturgický plán. Pro mě ta linie, která tam je, je to nejcennější,“ říká kritik Vladimír Hulec. Na svém kontě má Komedie několik cen Alfréda Radoka nebo ocenění Josefa Balvína, respektovanou scénou byla i v zahraničí, pravidelně hostovala například v Berlíně a Hamburku.

Jak říká divadelní kritička Marie Reslová: „Dokázali všem českým divadelníkům, že když vědí, co chtějí, tak i že za těch příšerných podmínek, za neexistence pravidel pro financování, se dá udělat divadlo bez kompromisů.“