Podle Fliegaufa je současný systém neudržitelný a planeta se řítí do zkázy. „Téměř jsem vítal tu krizi, protože jsem doufal, že se celý systém zhroutí. Přestože mě samotného to zasáhlo negativně. Koupil jsem si na hypotéku domek a přišel jsem o něj, protože jsem jej kvůli krizi nebyl schopen splácet. Ale myslím si, že když se systém zhroutí, tak na zelené louce můžeme vybudovat nový, který by byl pro lidi příznivější a ve kterém by se jim lépe žilo,“ domnívá se maďarský režisér.
Upozornil ale na to, že nehoruje pro války. „Sám mám děti a válku nechci. Myslím si ale, že nemůžeme pokračovat tím způsobem, jakým žijeme nyní. Zhroucení systému je nevyhnutelné a cítím, že to nad námi visí,“ doplnil Fliegauf.
Ekologické zemědělství a mírný optimismus
V posledních pár měsících se z něj ale prý stal „mírný optimista“. Důvodem je snaha lídra EU Německa o ekologické zemědělství a další podobné aktivity. „Myslím, že to jsou myšlenky, které by se mohly prosadit jako móda. Ostatní svět vždycky kopíroval myšlenky, které přišly z Evropy.“
V srpnu osmatřicetiletý režisér nestudoval filmovou školu, k filmu se dostal přes práci asistenta režie v televizi. Za debut Houština získal několik cen na Berlinale 2003. Za Dealera tam o rok později dostal Cenu publika a na dalších přehlídkách ceny za režii. Jeho snímek Mléčná dráha byl v roce 2007 oceněn Zlatým leopardem v Locarnu.
Před dvěma lety natočil psychologické drama s prvky sci-fi Lůno. Ve svém zatím posledním filmu Je to jen vítr se konečně přesunul i na půdu své domoviny. Neprofesionální herci v něm hrají romskou rodinu, která na maďarském venkově čelí rasistickým útokům.
„Nečekaně jsem získal intelektuální prestiž i doma“
Film je inspirován skutečnými událostmi a zachycuje jeden den ze života romské rodiny v atmosféře strachu z útoků neonacistů, při kterých bylo zabito šest lidí, včetně žen a dětí a desítky dalších byly zraněno. Fliegauf se plně soustředí na vykreslení napětí, které ve společnosti vládne.
V únoru za něj režisér dostal Velkou cenu poroty na festivalu Berlinale. „S filmem Je to jen vítr jsem zcela nečekaně získal intelektuální prestiž i doma. Je to můj první maďarský film, ty předchozí jsou abstraktní, odehrávají se v imaginárních světech,“ řekl režisér.
Jeho filmy, které jsou jednou z událostí na programu letošní LFŠ, jsou specifickým požitkem pro ucho i oko. Fliegauf na Slovácku zatím stihl návštěvu akvaparku, projížďku na skateboardu, ochutnávku vína i uvedení svého debutu Houština. V Uherském Hradišti se zdrží do středy.
…a především Béla Tarr
LFŠ v několika posledních ročnících soustavně mapuje maďarský film - hlavně skrze retrospektivy v rámci sekce Visegradský horizont. V roce 2009 byl představen maďarský satirik Péter Bacsó, v roce 2010 pak jeden z největších talentů současné maďarské kinematografie Szabolcs Hajdu a především v kompletní retrospektivě filmový filozof Béla Tarr. Po drobné odmlce v roce 2011 se festival k maďarskému filmu vrací s rozsáhlou sekcí, jež je zaměřena i na starší filmy tohoto teritoria.