Albarn a Gilliam lákají do opery. Není prý jen pro staré páprdy

Londýn - Frontman rockových kapel Blur a Gorillaz Damon Albarn a člen komediální skupiny Monty Python Terry Gilliam podpořili kampaň, která má přitáhnout k opeře co nejvíc mladých lidí. Kampaň zahájila londýnská Anglická národní opera (ENO), která chce nalákat operní „nováčky“ nižším vstupným, příslibem neformálního oblečení a koktajly.

Albarn, který patří k nejznámějším britským rockerům, už uvedl loni v ENO své operní dílo Dr. Dee. Jeho opera přilákala 60 procent diváků, kteří byli v ENO loni na opeře poprvé. Prý se mu ale nechce o svém díle mluvit jako o opeře. „Je mi jasné, že když to slovo jen zmíním, tak jsem na tenkém ledě,“ podotkl. Americký filmový režisér Terry Gilliam v ENO v loňské sezoně režíroval operu Faustovo prokletí Hectora Berlioze. Odvážná inscenace inspirovaná holocaustem a druhou světovou válkou sklidila převážně nadšené kritiky.

Reportáž Petra Meškána (zdroj: ČT24)

Terry Gilliam: „Snažím se přilákat hlavně lidi jako já, kteří nechodili na operu, když byli mladší. Myslel jsem si, že to je jen pro staré páprdy a buržousty a lidi ve smokingu, že to je umění pro bohaté a úspěšné a skoro mrtvé lidi.“

Kampaň nazvaná Do opery neformálně slibuje divákům, že nemusejí přijít v obleku a mohou dorazit i v džínách. Stejně tak na čtyři představení během sezony bude stovka nejlepších lístků jen za 25 liber (780 korun), když normálně stojí 83 až 95 liber. V nedaleké Královské opeře jsou lístky dokonce až za 250 liber.

Během vybraných večerů divadlo nabídne návštěvníkům také úvodní výklad a večírek po představení s koktajly, které budou „ladit“ s danou operou. Umělecký ředitel ENO John Berry řekl, že by chtěl během 18 měsíců zvýšit počet diváků mladších 44 let z nynějších 30 na 40 procent. „Mladí lidé mají rádi neformálnost a my jim říkáme, že v ENO nemusejí mít motýlky a diadémy, aby si užili operu,“ řekl šéf ENO, která uvádí v bývalém music-hallu opery jen v angličtině.