Moderní Louskáček rozumí mp3 i notebookům

Liberec – Baletní pohádku Louskáček zná kdekdo. Jak by to však vypadalo, kdyby se představení zasadilo do současnosti a přidaly se mu další moderní prvky? Tuto teorii proměnilo do praxe liberecké divadlo F. X. Šaldy, které na příští týden přichystalo originální premiéru plnou nejnovější technologie.

Nepůjde tedy o klasický balet. Do představení totiž zasáhne i projekce, mluvené slovo nebo dokonce živý koncert se zpěvem. Režisérka a autorka úprav libreta Alena Pešková se vyjádřila, že důvodem k úpravě tradičního Louskáčka byl omezený počet účinkujících a nedostatek finančních prostředků.   

„V souboru máme jen 14 lidí, navíc nemáme finance na to, aby byly všechny dámy oblečené do balerín, a na původní choreografii nemáme ani jeviště,“ uvedla Pešková. Proto se rozhodli libreto Maria Petipy a choreografii Lva Ivanova předělat k obrazu svému. Jediné, co zůstává, je hudba Petra Iljiče Čajkovského. 

Nácvik moderního Louskáčka
Zdroj: Divadlo F.X.Šaldy/Zdeněk Úlehla

„Louskáčka jsme posunuli trochu do současnosti. Doufám, že z toho nevymizela poetika Vánoc a toho, o čem Louskáček je,“ dodává režisérka. 

Hlavní hrdinka Klára je dítě současné generace. Nestojí ale tak úplně nohama na zemi a její mysl si poletuje v oblacích. Zatímco se její vrstevníci radují z mp3 přehrávačů a notebooků, dívčinu spíše potěší třeba dřevěná loutka. Není divu, že to ostatní považují minimálně za zvláštní. 

Klářini rodiče dostanou k Vánocům plazmovou televizi, v níž sledují jednu katastrofickou zprávu za druhou. Když pak večer Klára usíná, přejde do prapodivné televizní soutěže moderované hercem Tomášem Dianiškou. „Má magickou moc negativní zprávy, které jí utkvěly z večera, změnit na něco hezkého,“ naznačila děj Pešková. Proměnu předvedou tanečníci ve španělském, ruském, arabském či čínském tanci. 

Hlavní rolí snílka Kláry se protančí Marie Gornalovová, Louskáčka a prince ztvární Alexej Jurakov.