Jack Reacher – ultimátní drsňák na oldschoolové volné noze

Několik lidí zemřelo, aby se utajil skutečný cíl. A na elektrickém křesle se možná bude smažit nevinný. Tak rychle sežeňte bývalého elitního vojenského vyšetřovatele Jacka Reachera, který ve jménu spravedlnosti kašle na zákonné postupy a na potkání vykostí každého vidláka, který se mu nezdá.

Je to stín, jenž se může vynořit kdykoli a odkudkoli a dokáže vnést jasno i do nejsložitějšího případu. Nenajdete ho, když nebude sám chtít. Nedostanete ho kalašnikovem, odstřelovačskou em čtyřicítkou ani poctivou baseballovou pálkou (i když vám to náhodou vyjde a natáhnete mu ji na první dobrou). Jenom ho naštvete, takže ještě víc přitlačí na pilu. A vy se držte pro jistotu stranou, protože se našel azbuk s uhryzanými prsty a skleněnkou místo oka, který se ho se svou těžkou partou přesto chystá přibrzdit.

Mezi čtvrtou a pátou Mission Impossible si malý, šlachovitý Tom Cruise odskočil do béčkové, vlažně akční krimi (kde kromě titulní role vzal i produkci, což spolu může do jisté míry souviset), která má neuspěchaně staromilskou atmosféru devadesátek a tváří se, že je (ale nejspíš nakonec nebude) začátkem velké reacherovské filmové série.

Aby bylo hned od počátku jasné, do čeho jdeme, mrkneme se na tenhle zparchantělý svět, kde si nikdo nemůže být jistý ničím (a to včetně vlastního bytí), hned v úvodní sekvenci skrze kříž optického zaměřovače. V kombinaci s přesně seřízenou odstřelovačskou puškou je to v trénovaných rukách výkonný a nečekanou a rychlou smrt přinášející mix, kterým kdosi začíná zdánlivě náhodně kosit živé terče na protilehlé straně řeky. Začínají se počítat první mrtví a vy máte vcelku správný pocit, že zřejmě nebudou poslední. Jen je třeba se k nim v rozvážném tempu stylovky z minulého století propracovat.

  • Jack Reacher: Poslední výstřel / Rosamund Pikeová zdroj: Bontonfilm
  • Jack Reacher: Poslední výstřel / David Oyelowo zdroj: Bontonfilm

A také je vám jasné, že tady něco od samého začátku pěkně smrdí, když snaživá benga za pár hodin najdou místo, odkud se pálilo, šikovně pohozené nábojnice, výmluvný záznam parkovacích hodin a otisky prstů, které je (ve stylu „blbému napověz“) rychle přivedou k bývalému elitnímu vojenskému odstřelovači Barrovi, jenž takhle nezvladatelně kdysi upustil páru už na jedné pošahané misi na Středním východě. Když se nabušený odstřelovač dívá dlouho na lidi jen skrze hledáček svého kvéru a nevystřelí si do živého, jednou z toho začne být na budku a pak se může stát cokoli. Všechno do sebe pěkně zapadá! Státní zástupce Rodin (který nikdy nebere případ, který nemůže vyhrát) si už připravuje kudlu na další zářez, jeho dcera, advokátka Helen (čisté děvče s ideály a charismatem blížícím se nule) chce pro tohohle cvoka spravedlivý proces a zmlácený Barr (který dostal ve vazbě pořádný kouř) z posledních sil zachroptí osudovou větu:

„Sežeňte Jacka Reachera…“

A pak může znovu pokojně upadnout do kómatu, protože ví, že ho Jack sice přijede pohřbít, ale také je jediný, kdo ho může zachránit – a to přestože neviděl zmiňovanou úvodní sekvenci, a tudíž neví (tak jako vy), že všechno bylo opravdu trochu jinak. Po uctivém mumlání, z něhož pochopíte, že absolvent West Pointu a majitel Purpurového srdce Jack je šampion šampionů, a současně rozpačitém rozhlížení, kde by tak asi mohl být, projde jmenovaný (který zřejmě nějak zaslechl Barrův úpěnlivý chropot) prvním záběrem. A zatímco advokátka Helen začíná vlhnout, Zecovy poskoky začne mrazit a Barrovy akcie začnou stoupat, pustí se tenhle drsný vlk samotář do své tradiční, povýtce rukodělné práce.

Karty jsou od začátku rozdány jasně a přehledně. A zamícháno není na klasickou, standardní krimi, kde se postupně rozkrývá pravda, protože od začátku je jasné, že Barr není pravý muž na grilování a někde v příšeří se šklebí morda ústředního záporáka, v daném případě Sibiří uhněteného bezprsťáka Zeca, který vysílá své gorily do další likvidační akce. Jediné, o co tu jde, je, jak a s jakými ztrátami na životech jim Jack Reacher zatne tipec.

Matný Joseph Sikora alias Barr totiž bude většině z vás ukradený, neboť zcela zaniká ve velkém stínu malého Toma, který tu spolu s režisérem Christopherem McQuarriem ladí fazónu supermanských mimikry pro Mission Impossible 5, při níž se spolu na place zanedlouho znovu sejdou (jen místo padesátimilionového rozpočtu na Jacka budou mít k dispozici o nějakých sto mega více).

  • Jack Reacher: Poslední výstřel / Jai Courtney zdroj: Bontonfilm
  • Jack Reacher: Poslední výstřel / Werner Herzog zdroj: Bontonfilm

Fanoušci literární série sice mají trochu problém, jak skousnout, že bez čtyř centimetrů dvoumetrového a více než metrákového těžkotonážníka Reachera hraje sto sedmdesáti centimetrová lehká váha Tom Cruise (a jen těžko je ukonejšíte poukazováním na to, že takový Danny DeVito má jen dva cenťáky přes sto padesát). Ale najděte v Hollywoodu hvězdu reacherovských parametrů, za kterou by se, tak jako za Cruisem, táhly davy do multiplexů. Ostatně když prcek místo vazby nevadí autorovi literární předlohy Jimu Grantovi alias Lee Childovi, který tuhle figuru stvořil a teď maká už na osmnáctém pokračování jejích drsných misí, mohli by prudiči své protesty stáhnout.

Jack Reacher: Poslední výstřel, evokující nepatřičné vzpomínky na poslední boj Vinnetoua, je autorským snímkem mírně pokročilého čtyřicátníka Christophera McQuarrieho (Únosci), který jako by se tímhle opusem, střiženým ve starém, dobrém stylu, vrátil do doby, kdy ještě jako kluk chodil do kina. Nijak nezastírá, že netočí akčňák ani to, že je tak trochu nad věcí a bere tenhle opus s nadhledem tvůrce, který ví, že skutečný filmařský chleba se bude lámat až za nějaké dva roky, kdy bude mít premiéru jeho Mission Impossible 5.

A tak si zkouší i odlehčený až sebeparodující tón, jenž pak zaznívá zejména v programově dementní scéně, v níž do půl těla (možná ještě o malinko níž) svlečený Tom Cruise klábosí o životě s vydřenou advokátkou Helen snažící se, ale nezajímavé Rosamund Pikeové, která něco podobného zblízka pravděpodobně ještě nikdy neviděla, nebo se tak alespoň tváří. V plné míře pak akční komika (vzdáleně připomínající schémata němých grotesek) rezonuje v koupelnové nakládačce baseballovou pálkou, kde to chvíli vypadalo, že Reacher dostane pořádně přes krovky, což se supermanům nezřídka stává, aby vyniklo, jak je to nezlomí, ale naopak nakopne k drtivému protiútoku. Ve stylu keystonských policajtů se ale vidláci, za vlídného dohledu Jacka zalezlého ve vaně, nakonec vymlátí sami a vytočený Zec zjišťuje, že se mu armáda použitelných ranařů začíná povážlivě tenčit.

Ostatně úchylný záporák Zec (žijící podle účelového sloganu „Seber, co se dá!“) je nesporně temnou ozdobou téhle žánrovky a bizarní, byť nijak zvlášť ukotvenou figurou, která se vryje do paměti i díky tomu, že ji s chutí a jakousi zarputilou a tichou soustředěností přesvědčivě vystřihl svérázný artový režisér s bavorskými kořeny Werner Herzog (Fitzcarraldo), jenž spolu s mariňákem Robertem Duvallem patří mezi nejvýraznější figury druhého sledu.

Jak bývá jeho zvykem, Jack Reacher přišel, viděl a znovu zvítězil, nevinné podržel a hajzly tak nějak totálně vyhladil, takže nakonec nemá jít ani kdo do tepláků – a příště se může začít znovu s čistým stolem. Jestli nějaké příště ovšem bude, protože pro mnohé bude tohle netempařské, oldschoolové béčko (jež čestně přiznává, že je tím, čím je) dnes již příliš stojatá voda. Ano, na akční scény se tu čeká a spousta věcí v tomhle filmu je nelogických, blbých, bizarních a mimoňských. A přesto nedokážu s čistým svědomím poslat Jacka Reachera do hrobu, protože se mi zdá, že on je, díky své hypertrofické heroické stylizaci, právě tak nelogické, blbé, bizarní a mimoňské tak trochu potřebuje. A také proto, že nám nepřináší zteřelý závan nevětraného fundusu, ale docela živou vzpomínku na staré filmové časy.

JACK REACHER / JACK REACHER: POSLEDNÍ VÝSTŘEL. USA 2012, 130 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie a scénář: Christopher McQuarrie (podle literární předlohy Leea Childa). Kamera: Caleb Deschanel. Hudba: Joe Kraemer. Hrají: Tom Cruise (Reacher), Rosamund Pikeová (Helen), Richard Jenkins (Rodin), David Oyelowo (Emerson), Werner Herzog (Zec), Jai Courtney (Charlie), Vladimír Sizov (Vlad), Joseph Sikora (Barr), Josh Helman (Jeb), Alexia Fastová (Sandy), Robert Duvall (Cash). V kinech od 27. prosince 2012.