Děti tančí s věží a Akram Khan ve Státní opeře. Tanec Praha je tu

Praha - Jubilejní 25. ročník mezinárodního festivalu Tanec Praha zahájil program pro děti. Dětskému publiku totiž tradičně patří první festivalový týden; od 3. června se pak rozběhne hlavní program. Největšími hvězdami jsou letos vlámský soubor Peeping Tom a britský choreograf Akram Khan. „Dále poběží série představení nejen v Praze, ale v 11 městech České republiky,“ zve diváky ředitelka festivalu Yvona Kreuzmannová. Přehlídka trvá do 4. července.

Festival zahájila premiéra inscenace Karneval zvířat, kterou připravil kolektiv pod vedením choreografky Barbory Látalové pro děti od sedmi do dvanácti let. Inscenace vznikla na motivy stejnojmenné hudební suity skladatele Camille Saint-Saënse a děti zavede do fantaskního světa zvířecí říše rezonujícího rytmy, pohyby, zvuky i tichem.

Pro mladší diváky je ve Studiu Alta dále připraveno představení skupiny VerTeDance. Pohybová groteska inspirovaná filmy Charlieho Chaplina s názvem Boxteska přinese atmosféru boxerského utkání 30. let minulého století a dvě ženy, jejichž odvaha není menší než jejich boxerské rukavice a které se samy utkají v ringu.

Prolog festivalu zakončí site-specific projekt s názvem Děti tančí (s)věží s celodenním programem u Žižkovské věže ke Dni dětí na 1. června.

Blahopřejí Hwai-Min, Granhoj, Naharin, Uotinen…

Slavnostní zahájení hlavní části festivalu se koná 3. června a jubileum přijede oslavit několik významných choreografů a souborů, kteří byli jeho hosty. Jsou mezi nimi choreograf Lin Hwai-Min, zakladatel světoznámé skupiny Cloud Gate Dance Theatre z Tchaj-wanu, zakladatel slavného dánského souboru Granhoj Dans Palle Granhoj, izraelský choreograf Ohad Naharin a finský choreograf Jorma Uotinen.

Hlavními hvězdami letošního ročníku pak budou britský choreograf a tanečník Akram Khan a vlámský soubor Peeping Tom. Ten se představí v Hudebním divadle Karlín 18. a 19. června s originální inscenací 32 rue Vandenbranden. Představení, které stojí na obdivuhodných fyzických výkonech, bylo inspirováno slavným filmem Shohei Imamury Balada o Narajamě.

Peeping Tom / 32 rue Vandenbranden
Zdroj: Tanec Praha/Herman Sorgeloos

Inscenaci režírují Gabriela Carrizoová a Franck Chartier, kteří jsou mnohaletými spolupracovníky známého vlámského choreografa Alaina Platela. „Všechno je zde tak opravdové, tak patřičné a tak nádherně zahrané,“ komentoval dílo francouzský deník Libération.

Rodná zem Akrama Khana

Druhou událostí sezony bude 3. a 4. července ve Státní opeře Praha hostování proslulého britského choreografa a tanečníka Akrama Khana s projektem Desh. Khan byl mimo jiné autorem choreografie pro zahájení letošních Olympijských her 2012 v Londýně.

Khan pochází původně z Bangladéše a „desh“ znamená v místní řeči „rodná zem“. „Jedná se o fascinující, komplexní výtvarně-pohybové dílo využívající scénografie a nových technologií naprosto nečekaným způsobem. Silný a aktuální vzkaz rezonuje publikem v kontrastu s křehkou individualitou samotného Akrama na jevišti i v tisícových sálech,“ říká o projektu Kreuzmannová.

Na přehlídce se představí dohromady 17 choreografů z různých zemí světa, a to nejen v Praze, ale také v jedenácti dalších městech republiky.

Podrobný program festivalu hledejte na webu.

Tanec Praha je největší přehlídka současného tance v bývalé východní Evropě. Za 25 let své existence publiku představil mnoho významných reprezentantů žánru. Jenže ani po čtvrtstoletí úspěšné práce však festival nemá jistotu finanční podpory od státu.

  • „Pracujeme v naprosto nejistých podmínkách, je absurdní, když se na jaře dozvíme, že ministerstvo kultury nemá více než 1,5 milionu korun, když ještě v roce 2007 to bylo dvakrát více a před pěti lety dokonce 3,7 milionu; loni jsme dostali 2,2 milionu. S takovými výkyvy nemůžete nic garantovat včas, dělá to velmi špatné jméno České republice,“ říká Yvona Kreuzmannová, která přehlídku v roce 1988 založila.

Tanec Praha letos naštěstí uspěl s žádostí o podporu i v mezinárodní soutěži, když v programu EU Kultura získal grant 100 tisíc eur, tedy asi 2,6 milionu korun. Z 235 podaných žádostí v jeho kategorii bylo vybráno 11 festivalů a ze sedmi českých žadatelů uspěl jediný. Pražský magistrát v rámci čtyřletého grantu poskytuje Tanci Praha 2,5 milionu korun.

„Festival si prošel složitou cestou, ale původní vize naplnit dokázal, zvláště v mezinárodním měřítku. Renomé Prahy a živé kontakty umělců napříč Evropou i světem jsou zřejmé. Ovšem zvýšit prestiž tanečního umění u nás, to je běh na dlouhou trať,“ popisuje Kreuzmannová.

Soubor Piny Bausch 2015?

Za uplynulých 24 ročníků představil festival nejprve v Praze, ale v posledních letech i v regionech téměř všechny žijící tanečníky a existující soubory, které současný tanec posouvají kupředu. „Naším snem byla například také Pina Bauschová, nyní se rýsuje šance mít tu její soubor v roce 2015,“ doufá ředitelka.

Největší překážkou dalšího rozvoje výjimečné přehlídky zůstávají finance. „Nejhorší je rušit booking souborů pár měsíců před akcí. Neméně mě trápí, že nemohu kontinuálně udržet dostatečně velký tým, nemám na to peníze. Vše se pak odehrává pozdě,“ zlobí se Yvona Kreuzmannová: „První roky to lze pochopit, ale po 25 letech?“

Podívejte se na rozhovor s Yvonou Kreuzmannovou a Danou Nekardovou:

Rozhovor s Yvonou Kreuzmannovou a Danou Nekardovou (zdroj: ČT24)

A na reportáž Terezy Radvákové:

Kolik stojí Tanec? (zdroj: ČT24)