Velké fotografie od Malého umělce

Praha – Po zdech Galerie Leica v současné době visí retrospektivní výstava fotografa Jana Malého. Expozice Torzo/Retrospektiva nabídne mimo jiné ukázky z jeho nevýraznějšího cyklu, kdy v sedmdesátých letech zaznamenával prostřední pražské herny U Nováků či Jazzklubu Reduta. Jedná se o Malého první samostatnou výstavu po víc jak třiceti letech.

„Řadí se k nejživějším obrazům tehdejší doby a spojují v sobě zdravý sociální reflex, postřeh vycvičeného oka i odvahu riskovat,“ prohlásil na adresu fotografa kurátor výstavy Pavel Vančát. Dokumentarista a jeden z autorů projektu Český člověk se na samostatné exhibici ukázal naposledy v roce 1980. 

Přehlídka má název Torzo/Retrospektivas odkazem k události, která poznamenala její přípravu. Téměř celý fotografův archiv se během ní ocitl na skládce, a je tedy ztracen. Umělec měl dle svých slov dlužit nájemné za svůj ateliér a místo toho, aby majitel objektu jeho věci uložil do skladu, jak původně slíbil, vyhodil je na skládku. Malý na něj sice podal trestní oznámení, i tak ale své negativy zpět nezískal a škoda na díle jde do milionů korun. 

Jaroslav Bárta o tvorbě Jana Malého (zdroj: ČT24)

Jan Malý patří k první generaci absolventů katedry fotografie na pražské FAMU. Vančátko jeho snímky označil za citlivé a skromné a „svým způsobem zemité“. Fotograf podle něj pracuje s rozvážností, jaká se v současné době jen těžko hledá. Jeho cykly nestaví na prvoplánové atraktivitě, ale na porozumění a vhledu, protkaného pobavenou ironií a jindy zas jemnou melancholií. 

V osmdesátých letech se Malý zaměřil na předválečnou architekturu, a ani tato část není na výstavě v Leice opomenuta. Jeho snímky secesní, kubistické a funkcionalistické architektury na pozadí normalizační šedi mají kromě profesionální bravury i jemnou ironii. Od roku 1982 se podílí na fotodokumentaci cyklu portrétů Čechů v průběhu let.