Umění nebo smetí, kdo se v tom má, sakra, vyznat

Praha – Uklízet v galeriích moderního umění se může pěkně prodražit. Pečlivý zaměstnanec totiž často nemusí rozpoznat umělecký originál a dílo za stovky tisíc korun jednoduše skončí v odpadkovém koši. Takto dopadla instalace moderního umění v italském Bari, jejíž součástí byly sušenky rozdrobené po zemi. Hodnota poničených děl se odhaduje na 10 000 eur (přes 270 000 korun). Uklízečská firma škodu uhradí z pojistky.

Italská uklízečka není první, která se podobného omylu dopustila. V kontejneru skončilo i dílo nejprodávanějšího umělce světa Damiena Hirsta, který vystavil prázdné lahve a plné popelníky. V roce 1999 byla další známá britská umělkyně Tracey Eminová kandidátkou na získání prestižní Turnerovy ceny s konceptuálním kusem nazvaným Moje postel. Když výstavu navštívil jeden ze sponzorů, domníval se, že se dílo stalo terčem vandalů a ustlal ho.

Reportáž Pavly Sedliské (zdroj: ČT24)

„Jsou to takové anekdoty, které dokládají to, jak moc se ve 20. století, od doby, kdy Duchamp vystavil svůj pisoár, změnilo umělecké dílo,“ komentuje situaci výtvarný kritik Tomáš Pospiszyl.

Zkušenost s horlivými uklízečkami má i česká Národní galerie. Tady zase skončilo ve smetí dílo z mořských naplavenin, které vytvořili portugalští umělci. Školení o tom, jak se vyznat v současném umění, uklízečky v galeriích většinou nedostávají. Nejschůdnější praxe je, kterou doporučuje ředitelka Sbírky moderního a současného umění NG Helena Musilová, že se uklízečky samy přijdou zeptat, jak se k danému objektu zachovat.