České výtvarné umění je stejně dobré jako jiné, říká Surůvka

Ostrava - Obraz ostravského výtvarníka a performera Jiřího Surůvky Just like Marilyn Monroe, na kterém je místo sexuální ikony velmi stará vrásčitá žena, se stal symbolem výstavy české postmoderny v Londýně. Kurátor Frameless Gallery si vybral osm českých výtvarných umělců, kteří působí na české scéně od osmdesátých let. Vedle Surůvky Stanislava Diviše, Jiřího Davida, Antonína Střížka, Tomáše Císařovského, Petra Nikla, Petra Písaříka a Karla Štědrého - umělce, které předtím zařadil výtvarný teoretik Jiří Přibáň do sborníku Obrazy české postmoderny. Anglická verze knihy doprovází i londýnskou výstavu.

Původně se Surůvkova Marylin do výběru vůbec nedostala. Protože galeristé ji pak použili jako propagační fotku, kurátor si obraz vyžádal. Na výstavu, kterou připravilo ve spolupráci s Frameless Gallery a Galerií 1. patro České centrum v Londýně, si vybral také jeho Výkřik nebo obraz Gilbert a George. To je parafráze na duo britských výtvarníků, které ztvárnil jako oběti koncentračních táborů. Dalším vystaveným dílem jsou Dvojčata, obraz, na kterém jsou mrkací panenky s hitlerovským knírkem a patkou.

„S výběrem jsem spokojený, protože jde o moje asi nejvýznamnější věci. A myslím si, že do londýnského prostředí pěkně sedly,“ řekl Surůvka po návratu z londýnské vernisáže. Do Ostravy si přivezl nový klobouk, příslib kurátora na další výstavu a také jedno pozitivní poznání.

„Tato výstava mne utvrdila v tom, že české umění je stejně dobré jako každé jiné,“ řekl umělec, který vede na Fakultě umění Ostravské univerzity ateliér videa, multimédií a performance. V současné době vystavuje také v ostravském Domě umění a v Art in Box gallery v Praze. Výstava českých postmodernistů bude v Londýně, což je vedle New Yorku a Berlína centrum světového výtvarného umění, otevřena do 7. března.