Autorčin hyperrealistický výtvarný slovník zde slouží postsurrealistickému chápání reality, přináší nečekanou ironii, nadhled a vtip. Jasný zralý projev posouvá Jonášovou na první místa české současné sochařiny a nechává za sebou udýchanou a někdy i ukoptěnou tvorbu svých současníků. Jak dokazují i další díla, vystavená v komornějším vedlejším prostoru, jedná se v tomto případě o nečekaně vyzrálou tvůrkyni, překvapující nejen dokonalou zručností, pracující navíc s fantazijní nadsázkou, ironií a humorem. A nebojme se říci – i s odvahou.
Nedávno jsme spatřili v pražské galerii NoD její objekt, připomínající její účast na sběru vína. Takhle dílo komentovala sama autorka: „Flaškoidní hrozen je mou vzpomínkou na dvě vinařské sezony, kdy jsem v úrodné oblasti podél břehů řeky Rhôny sbírala kilové hrozny. Z jednoho kilového hroznu je flaška vína. Tak jsem se opájela představou, že vlastně sbírám rovnou flašky.“
Po dětství, stráveném v romantickém okolí Třeboně, a dokonce dočasně i bez elektřiny na samotě u lesa, se vrhá do pražského pubertálního bohémského života jako žačka uměleckoprůmyslové střední školy. Vydává kreslený časopis, účinkuje v kapele Vobezdud, miluje sníh, hory, moře… Opět cituji z jejího komentovaného životopisu: Ujíždím si na vlnách snů do nejrůznějších katastrů.
Po Jaroslavu Rónovi studuje i u další výrazné osobnosti pražského tvůrčího světa – Evy Eislerové, hostuje na École supérieure d’art d’Aix-en-Provence ve Francii (ateliér Volume) . Postupně vystavuje v Třeboni, Olomouci, Prachaticích a v pražských galeriích – GAVU, A Void, Trafačka, Malostranská beseda, Dox, Chemistry a NoD. Výtvarník Michal Cimala, asistent v ateliéru sochaře Jaroslava Róny na Akademii výtvarných umění (AVU), kterou Josefína loni ukončila, oceňuje její neotřelý přístup: „Je zdravě výstřední. Konzultace s Josefínou – to byla vždy spíše performance nebo malé divadelní představení. Někdy doplnila svůj výklad hrou na žluté housle.“
Svá díla ozvláštňuje originální prezentací, hudbou i vzhledem. Vstupní dominantní dílo ANTIKONCEPT připomíná autorčinu vlastní nepříjemnou zkušenost s žilní trombózou po užívání antikoncepce. V přilehlé výstavní hale pak spatříme další zajímavá díla – například mechanickou sochu DEUX MADEMOISELLES, dvě ženská torza na stolku od starého šicího stroje, kde ruka vévodkyně své sestře šimrá peříčkem prsní bradavku. Vidíme ale i příklady jejího častého tématu – kompresí, smrštění, křížení jednotlivých forem života, například žáby s ananasem.
Svérázná osobitá životní filosofie Jonášové o spolužití nejrůznějších biomechanických forem existence na této planetě (většinou vybájených a nemožných) dodává jejím pracím svéráznou originalitu. Výstava Josefíny Jonášové je jasnou dobrou volbou pro krásnou a úspěšnou premiéru nové galerie.
JOSEFÍNA JONÁŠOVÁ / ANTIKONCEPT. Kdy a kde: Oblastní galerie Liberec, Masarykova 723/14. Výstava potrvá do 1. 6. 2014.