Antikoncept – nejoriginálnější socha sezony

Po zásluze za architektonickou kvalitu a výjimečnost oceněná nová liberecká oblastní galerie uvedla ve své první sérii výstav mladou sochařku Josefínu Jonášovou, absolventku ateliéru Jaroslava Róny na pražské Akademii výtvarného umění. Cenou rektora vyznamenaná autorka upoutá logicky i samozřejmě svým monumentálním dílem, diplomovou prací, prezentovanou v hlavní galerijní hale. Obrovská naddimenzovaná socha dívky v nadživotní velikosti, jejímiž nohami proplouvají ryby, má v sobě neobyčejnou energii a humor. Vysvětlující texty až zbytečně obtěžují svým komentováním svérázného zjevu – je to totiž opravdu nejoriginálnější socha sezony, dalo by se bez nadsázky říci….

Autorčin hyperrealistický výtvarný slovník zde slouží postsurrealistickému chápání reality, přináší nečekanou ironii, nadhled a vtip. Jasný zralý projev posouvá Jonášovou na první místa české současné sochařiny a nechává za sebou udýchanou a někdy i ukoptěnou tvorbu svých současníků. Jak dokazují i další díla, vystavená v komornějším vedlejším prostoru, jedná se v tomto případě o nečekaně vyzrálou tvůrkyni, překvapující nejen dokonalou zručností, pracující navíc s fantazijní nadsázkou, ironií a humorem. A nebojme se říci – i s odvahou.

Nedávno jsme spatřili v pražské galerii NoD její objekt, připomínající její účast na sběru vína. Takhle dílo komentovala sama autorka: „Flaškoidní hrozen je mou vzpomínkou na dvě vinařské sezony, kdy jsem v úrodné oblasti podél břehů řeky Rhôny sbírala kilové hrozny. Z jednoho kilového hroznu je flaška vína. Tak jsem se opájela představou, že vlastně sbírám rovnou flašky.“

Josefína Jonášová / Čert, 2013
Zdroj: ČT24/Josef Vomáčka

Po dětství, stráveném v romantickém okolí Třeboně, a dokonce dočasně i bez elektřiny na samotě u lesa, se vrhá do pražského pubertálního bohémského života jako žačka uměleckoprůmyslové střední školy. Vydává kreslený časopis, účinkuje v kapele Vobezdud, miluje sníh, hory, moře… Opět cituji z jejího komentovaného životopisu: Ujíždím si na vlnách snů do nejrůznějších katastrů.

Po Jaroslavu Rónovi studuje i u další výrazné osobnosti pražského tvůrčího světa – Evy Eislerové, hostuje na École supérieure d’art d’Aix-en-Provence ve Francii (ateliér Volume) . Postupně vystavuje v Třeboni, Olomouci, Prachaticích a v pražských galeriích – GAVU, A Void, Trafačka, Malostranská beseda, Dox, Chemistry a NoD. Výtvarník Michal Cimala, asistent v ateliéru sochaře Jaroslava Róny na Akademii výtvarných umění (AVU), kterou Josefína loni ukončila, oceňuje její neotřelý přístup: „Je zdravě výstřední. Konzultace s Josefínou – to byla vždy spíše performance nebo malé divadelní představení. Někdy doplnila svůj výklad hrou na žluté housle.“

Josefína Jonášová / Deux mademoiselles, 2009
Zdroj: ČT24/Stránky Josefíny Jonášové

Svá díla ozvláštňuje originální prezentací, hudbou i vzhledem. Vstupní dominantní dílo ANTIKONCEPT připomíná autorčinu vlastní nepříjemnou zkušenost s žilní trombózou po užívání antikoncepce. V přilehlé výstavní hale pak spatříme další zajímavá díla – například mechanickou sochu DEUX MADEMOISELLES, dvě ženská torza na stolku od starého šicího stroje, kde ruka vévodkyně své sestře šimrá peříčkem prsní bradavku. Vidíme ale i příklady jejího častého tématu – kompresí, smrštění, křížení jednotlivých forem života, například žáby s ananasem.

Svérázná osobitá životní filosofie Jonášové o spolužití nejrůznějších biomechanických forem existence na této planetě (většinou vybájených a nemožných) dodává jejím pracím svéráznou originalitu. Výstava Josefíny Jonášové je jasnou dobrou volbou pro krásnou a úspěšnou premiéru nové galerie.

JOSEFÍNA JONÁŠOVÁ / ANTIKONCEPT. Kdy a kde: Oblastní galerie Liberec, Masarykova 723/14. Výstava potrvá do 1. 6. 2014.