
Orchestr Berg potmě
„Je to cesta do jiných zvukových krajin, hudba velmi barevná. Sama jsem dříve nenáviděla současnou hudbu, ale v dnešní době je pro mne větším dobrodružstvím pouštět se do takových netradičních experimentů a výletů,“ říká ředitelka orchestru Eva Kesslová. Skladba vyžaduje velmi náročné nastudování, hudebníci se musí vyrovnat s netradičním přirozeným laděním a téměř třetinu díla musí umět zpaměti, protože se hraje potmě.
„Ve tmě se člověk dokáže lépe koncentrovat na poslech. I když se jedná o velmi dlouhý kus, když tu sedíte, cítíte ten čas jinak. Vnímáte, že trvá kratší dobu než hodinu,“ uvažuje autor díla Georg Friedrich Haas, který koncert osobně navštívil. „Haas žije v New Yorku, kde působí jako profesor na Columbia University. Máme velké štěstí, že je zrovna v Evropě, jinak bychom ho do Prahy dostali jen stěží,“ říká Eva Kesslová. Haase do Prahy přilákal také odkaz Aloise Háby, českého průkopníka mikrointervalové kompozice.
Georg Friedrich Haas (*1953) je jedním z nejvýznamnějších skladatelů své generace. Vychází z tradice francouzského spektralismu, pracuje s harmonickými barvami a mikrointervaly. Ačkoliv je jeho hudba experimentální a nekompromisně promyšlená, má často úspěch nejen u fanoušků avantgardy, ale také u širšího publika, které oceňuje netradiční zvukovou barevnost. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří právě In vain.