Alternativní taxislužby to budou mít v Estonsku těžší. Vláda hodlá odstranit mezeru v pravidlech

Estonská vláda chystá novelu zákona, která má donutit všechny řidiče dodržovat stejná pravidla, například včetně dražšího pojištění aut. To by mohlo způsobit problémy alternativním taxislužbám, jako jsou Uber nebo Bolt, který pod původním názvem Taxify v Estonsku vznikl. Právě nejednotné podmínky kritizují taxikáři. 

Video Události
video

Události: Přísnější podmínky pro firmu Bolt (Taxify) v Estonsku

Dopravní platforma Taxify, nově přejmenovaná na Bolt, spojuje běžné taxíky a soukromé řidiče. Založil ji pětadvacetiletý Markus Villig, který stále nevlastní řidičský průkaz. „Naše idea je vytvořit alternativu k tomu, že vlastníte své auto. Takovou, kterou si můžete dovolit,“ říká.

Sídlo má společnost v estonském Tallinnu, operuje ve více než 25 zemích, včetně Česka, a to  hlavně v Evropě a Africe. Zákazníků má přes 15 milionů.

V Estonsku platí pro alternativní i tradiční taxislužby skoro stejná pravidla. Licenci vydá ministerstvo na základě řidičského průkazu a trestní minulosti. Zkoušky, třeba z místopisu, nejsou potřeba. Praxe ale ukázala, že soukromí řidiči využívají jedné mezery: nemusejí do veřejného registru zapsat i svůj vůz. To má změnit připravovaná novela zákona.

Pohled do ústředí společnosti Bolt (Taxify) v Estonsku
Zdroj: ČT24

„Pokud budou muset zapsat registrační značku, bude pro pojišťovny jednodušší zjistit, jestli vozidlo má potřebné pojištění, nebo ne,“ uvedl ředitel sekce dopravy estonského ministerstva hospodářství Sander Salmu. A právě v tom je kámen úrazu pro systém typu Bolt.

Za auto sloužící jako taxi si totiž pojišťovny účtují mnohem vyšší sazbu. Pro společnost Bolt by tato změna znamenala problém. Průměrně tu jezdí víc než polovina řidičů zapojených do její aplikace méně než 10 hodin týdně. Pojišťovny by to podle firmy Bolt měly – kvůli nižší míře rizika nehody – zohlednit.

„Pracujeme s různými pojišťovnami v Estonsku i po Evropě, abychom se ujistili, že budeme mít správný pojišťovací balíček pro soukromé řidiče, že bude cena fér,“ řekl Villig. 

Podle taxislužeb ale není fér prostředí, ve kterém jejich řidiči – na rozdíl od soukromníků – neuniknou přísným podmínkám a větším nákladům. Nově vzniklé platformy, jako je Bolt, tak mnohde čelí soudním žalobám i zákazům.