Švédsko zavádí emisní daň k letence. Zvažují ji také ostatní státy

Švédsko zavádí emisní daň k letence. Zvažují ji také ostatní státy (zdroj: ČT24)

Kvůli přeplněnému nebi nad Evropou uvažují další státy o zavedení emisní daně k letence. Jako první s taxou přišlo Švédsko. Zplodiny z letecké dopravy podléhají v unijních státech obchodování s emisními povolenkami. Jen nad Českem stroje vypustí stovky tisíc tun oxidu uhličitého.

Stroj se zhruba 150 cestujícími zanechá během hodinového letu šest a půl tuny oxidu uhličitého. Za tu dobu se takové letadlo z Prahy dostane třeba do Bruselu nebo Milána. A do ovzduší se přitom dostane přibližně stejně emisí, jako by osobní auto na naftu projelo dálnici D1 hned 150krát.

Loni jen letouny registrované v Česku vypustily skoro půl milionu tun oxidu uhličitého. Během pár let číslo stouplo o pětinu.

  • Rok            Tun CO2
    2013           414 086
    2014           393 353
    2015           430 429
    2016           478 403
    2017           495 006
    Zdroj: MŽP

„Emisní daň z letecké dopravy už zavedlo Švédsko, my ji přičítáme k ceně letenky. Na letu mezi Stockholmem a Prahou to činí zhruba 150 korun,“ konstatuje mluvčí ČSA Dan Šabík.

Švédsko odsouhlasilo poplatky až do výše tisíce českých korun podle délky cestování. Země doufá, že tak sníží emise – nad Švédskem by mělo přeletět o půl milionu cestujících míň. Aerolinky ale spoje neruší, jen přesouvají, nejčastěji do Dánska. „Český vzdušný prostor zavedením této daně ale nijak dotčen nebude,“ říká mluvčí společnosti Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma.

I nad Českem ale provoz houstne, a to nejen kvůli přeplněnému nebi nad sousedními státy. „Zhruba dvacet procent veškeré dopravy létá raději přes nás právě proto, že poplatky jsou v okolních státech vyšší,“ vysvětluje generální ředitel ŘLP Jan Klas.

Nad Českem letos přeletí přes 900 tisíc letadel. Stát na poplatcích vybere necelých pět miliard. Ministerstvo dopravy zavedení zvláštních tax kvůli emisím neplánuje.