Unijní země se zatím neshodly na limitech CO2 u osobních aut. Česko chce měkčí normy

Unijní země se zatím neshodly, jak snížit CO2 u osobních aut (zdroj: ČT24)

Emise oxidu uhličitého u aut rozděluje členské země EU. Během prvního dopoledního kola debat se ministři životního prostředí neshodli na tom, o kolik je snižovat. Některé státy, včetně České republiky, trvají na původním návrhu Evropské komise – tedy na tom, aby v roce 2030 nově vyráběné automobily vypouštěly o 30 procent méně CO2 než v roce 2021. Jiné země ovšem prosazují, aby to bylo nejméně 40 procent, což je hodnota, na které se minulý týden shodl europarlament.

Předsednické Rakousko chce přitom vyjednávání uzavřít ještě během úterý, a to na kompromisní hodnotě na úrovni 35 procent – a některé státy s tím i souhlasí.

Výzva k ambicióznímu plánu snižování v roce 2030 nejméně o polovinu proti roku 2021 během dne zazněla například od zástupců Švédska či Finska. Český ministr Richard Brabec (ANO) při příchodu na jednání novinářům však řekl, že už třicetiprocentní snižování je kompromisní varianta a je to zároveň i společná pozice zemí visegrádské skupiny, tedy Česka, Slovenska, Polska a Maďarska. Přímo v jednacím sále ji podpořilo také Bulharsko a Rumunsko.

Budeme se radit v průběhu dne, ale už těch 30 procent je kompromis, Česko mělo pozici nižší, 20 až 25 procent.
Richard Brabec

Německo souhlasí s Českem, žádá 30% snižování

Pro třicetiprocentní snižování se v úterý přímo v jednacím sále vyslovila i Brabcova německá kolegyně Svenja Schulzeová. Zdůraznila, že Německo, kde je automobilový průmysl velmi významný, potřebuje udržet konkurenceschopnost tohoto odvětví.

Pro ambiciózní postup jsou ale naopak třeba zástupci Francie, Nizozemska, Dánska či Lucemburska, kdy v mnoha vystoupeních zazněla formulace „nejméně čtyřicetiprocentní snížení“.

Nizozemská státní tajemnice pro infrastrukturu a vodní management Stientje van Veldhovenová pak byla mezi těmi, kdo připomínali v pondělí zveřejněnou zprávu Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC). Ta uvádí, že cíle pařížské klimatické dohody z roku 2015, tedy udržet globální oteplování co nejblíže k 1,5 stupni Celsia, lze nyní naplnit již jen pomocí rychlých a dalekosáhlých změn ve všech oblastech společnosti.

Ilustrační foto
Zdroj: Mal Langsdon/Reuters

Řeší se i pobídky pro firmy s cílem „čistších“ aut

Členské státy Unie se v Lucemburku snaží v otázce míry snižování emisí u osobních vozů najít společný postoj tak, aby rakouské předsednictví mohlo o konečné podobě příslušné legislativy začít vyjednávat s Evropským parlamentem. Ačkoliv jsou ona diskutovaná procenta určující míru snižování emisí CO2 u nových aut klíčovou otázkou, země EU musí najít dohodu také na dalších aspektech návrhu Evropské komise, třeba na podobě pobídek pro firmy, aby na trh uváděly větší počty čistších automobilů.

Ještě během úterý by rakouské předsednictví mělo oznámit výsledky svých vyjednávání a další postup. Diplomaté dopředu dávali najevo, že v případě široké shody bude možné rozhodnout hlasováním.